söndag 16 augusti 2020

En smakebit på søndag

 "Hysterisk eller inte? Det fick Nathan aldrig veta. Efteråt hade hon tänkt att det egentligen vaar synd att han aldrig fick se hennes beslutsamhet, Att den var så långt ifrån hysteri man kunde komma. Senare den dagen, när han och Martina återvänt, gick han bort mot vattenfallen för att vara ensam en stund. Han märkte inte kvinnan som han sagt sig älska. Hur hon  smög åt sig ett av blåsrören och följde honom, osynlig som en skugga. Han stod vänd ifrån henne, stod och tittade på skummet och de vilda strömmarna. Stod i bruset och dånet, en brunbränd, muskulös gestalt. Han märkte inte hur hon höjde blåsrret, hur hon satte det mot läpparna och drog in luft. När pile träffade honom hann han aldrig vända sig om. Överraskad klev han rakt ut i luften, och kanske skrek hannär han störtade ner i de fräsande virvlarna. Men det var det ingen som hörde."

Från sidan 63 i Fågelbarnet av Inger Frimansson, Harper Crime 2020

Läsutmaningen  En smakebit på søndag går ut på att vi delar med oss av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det Mari på den norska bokblogen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

20 kommentarer:

  1. Jag har läst en bok av henne, Råttfångerskan, den gillade jag inte speciellt mycket. Sedan har det inte blivit fler, men jag tror att hon borde få en chans till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. förr i tiden läste jag IF och gillade henne, men nu är det länge sedan så jag blev lite nyfiken på denna

      Radera
  2. beslutsamhet är jag inte längre så noga med, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. beslutsam kan en väl vara, men sedan blir det kanske inte så mycket. särskilt inte när termometern står på 30+

      Radera
  3. Osäker på om jag läst något av IF, det är för varmt att utröna det närmare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är för varmt för allting. det hjälper inte ens att sitta i skuggan

      Radera
  4. Den sekvensen lovade gott tycker jag. Läser sällan krim men Frimansson har jag läst flera av o antingen gillat mycket eller inte alls. Tror minsann jag vill läsa denna. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste IF mycket förr i tiden, men nu är det länge sedan. hon hade något extra tyckte jag. då i alla fall

      Radera
  5. Tror att jag har läst någon bok av författaren . Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. IF var mera produktiv förr i världen. tror att jag är nöjd med denna, men slutet är ju kvar

      Radera
  6. Det var en ruggig smakbit! Har för mig att jag tröttnade på Frimansson, men det är kanske orättvist?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag slutade också läsa henne, men jag tror inte att det var för att hon blev dålig utan mera för att hon var så produktiv. men nu har hon varit tyst länge, tycker jag

      Radera
  7. Det var verkligen dramatiskt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Har läst någon bok av henne tidigare tror jag men kommer inte ihåg vilken det var. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns ju många titlar att välja mellan. IF har skrivit länge

      Radera
  9. Nej, Inger Frimansson har jag bestämt inte läst något av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade henne för många år sedan. men nu har jag inte läst henne på länge

      Radera
  10. Fick tre böcker av henne från förlaget, tror den här var med där

    SvaraRadera
    Svar
    1. tre stycken på en gång av samma författare? jag tycker att det var länge sedan hon kom med något nytt

      Radera