tisdag 18 augusti 2020

Tisdagstrion: Jorden runt

Ugglans och Bokens tisdagstrio v. 34 har rubriken Jorden runt.

1. Biodlaren från Aleppo av Christi Lefteri (Syrien). Om en flykt från krigets Syrien till Yorkshire i Storbritannien.

2. Längtans latituder av Shubhangi Swarup (Indien). Skildrar mänsklighetens skönhet och brutalitet förmåga att ska och älska.

3. Japanese Women don´t get old or fat av Naomi Moriyama (Japan)

I Japan lever folk längre och är smalare än någon annanstans i världen. Man är tacksam för maten och njuter av den. Boken rymmer mängder av läckra exempel på japansk husmanskost som ändå inte är krånglig att göra.

22 kommentarer:

  1. du hittar så roliga japanska böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack Hannele! det är inte så svårt när en är specialintresserad

      Radera
  2. Har inte läst någon av de böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Du är verkligen bokbloggosfärens Japanexpert ;) Tack för intressanta tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kanske är den mest japanintresserade, men expert är jag långt ifrån. höstens japanresa blev inställd

      Radera
  4. Längtans latituder har jag läst :)

    SvaraRadera
  5. Längtans latituder får åka in i min läslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. alltid intressant att läsa böcker som tilldrar sig i Indien

      Radera
  6. Biodlaren från Aleppo är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  7. Biodlaren från Aleppo har jag sett lite här och var. Kanske kan vara något jag skulle gilla. Spännande med japansk husmanskost!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att du skulle gilla Biodlaren. många är väldigt förtjusta i japansk mat

      Radera
  8. De två första böckerna vill jag absolut läsa.

    SvaraRadera
  9. Biodlaren från Aleppo har jag blivit allt mer nyfiken på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en sådan där bok som borde läsas av många

      Radera
  10. De första två böckerna vill jag läsa!

    SvaraRadera
  11. Biodlaren från Aleppo blir jag bara alltmer nyfiken på. Tack för övriga tips också! Skandal att jag ännu inte läst något från Japan. :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Biodlaren är jättebra. en måste inte läsa böcker från Japan

      Radera