onsdag 22 november 2023

Veckans kulturfråga v. 47 2023

enligt O: Veckans kulturfråga v. 47: Vilka kulturella covers tycker du är minst lika bra som originalet?

Magnus Ugglas tolkning av Olle Ljungströms låt Jag och min far är helt gudomlig liksom Albin Lee Meldaus tolkning av Louise Hoffstens My favorite lie.

Timmarna är en bok av Michael Cunningham som blivit film med samma namn. Både bok och film bygger på Mrs Dalloway av Virginia Woolf. Minst lika bra som originalet vet jag dock inte? Strändernas svall av Eyvind Johnson läste jag och älskade långt innan bloggen fanns. Den bygger på Odysséen och Odysseus resa hem till Ithaka från trojanska kriget. Darling River är Sara Stridsbergs svar på Lolita av Vladimir Nabokov. Björn Larsson, professor i franska vid Lund Universitet och seglare har skrivit Long John Silver som är en helt underbar parafras på Skattkammarön av Robert Louis Stevenson.

3 kommentarer:

  1. jag har inte tyckt om allt, men Long John Silver var är en spännande seglats även för en landkrabba

    SvaraRadera
  2. Timmarna tyckte jag väldigt mycket om. Otroligt snygg bok!

    SvaraRadera