söndag 26 november 2023

En smakebit på søndag v. 47 2023

Utmaningen En smakebit på søndag administreras av astridterese på bokbloggen Betraktninger. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan att för den skull avslöja för mycket. Min smakebit v. 47 kommer från Innan fåglarna vänder åter av Meja Mäki.
"Många som lämnade Sordavala i början av kriget har redan vågat sig tillbaka", sa Valavaaras gamle husbonde och återgick till att diskutera evakueringen. "Någon evakueringsorder lär det knappast bli, men vi borde gömma båtlagets fångstredskap för säkerhets skull. Där skulle vi behöva Allis hjälp också." Mitt hopp väcktes på nytt. Jag fick samla allt mitt mod för att våga lyfta blicken från tekoppen till far. Med mitt ansiktsuttryck bönade jag om att jag skulle få stanna hemma för gott, men fars tystnad blev utdragen. Han visste ju vad jag drömde om: havet, båten och näten. Det gjorde mor med. "Det är just därför som Alli blev satt i lära hos örtgumman! För att få slut på de där svärmerierna om havet!" fräste mor. "Om Alli nu inte tänker gifta sig så måste hon skaffa sig ett yrke som lämpar sig för en kvinna." Fler smakebitar HÄR

16 kommentarer:

  1. Den här boken kände jag inte till.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten! Den lät intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. väldigt intressant, tycker jag som snart är klar med boken

      Radera
  3. Låter väldigt intressant. Tack för smakbiten! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är den. hoppas att det håller i sig till slutet

      Radera
  4. Låter som en djup bok, men sådana kan ju vara värda att läsa och läsas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. intressant om finska vinterkriget. hur livet var för de hemmavarande

      Radera
  5. Den här dök upp i brevlådan i veckan och jag är nyfiken på den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. helt klart läsvärd. förstadelen var jag särskilt förtjust i. är inte riktigt klar med andra ännu så länge

      Radera
  6. Jag står i kö för den här titeln på biblan, hoppas den motsvarar förväntningarna. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar den och jag har inte så mycket kvar i boken.

      Radera