onsdag 15 november 2023

Veckans kulturfråga v. 46 2023

enligt O: Veckans kulturfråga v. 46: Vilka kulturella verk återvänder du till? Vilka vill du uppleva igen?

Det tål att tänka på. Vad det gäller läsning är det Harry Martinsons och RS Thomas dikter. Gamla Svensk vers åker fram allt emellanåt. Ivar Lo - Johanssons Bara en mor har jag läst om och Åsa - Hanna av Elin Wägner. 

Filmer och serier ser jag i allmänhet inte om, men jag håller med om att jag skulle kunna se om Downton Abbey. Vår danska läsecirkel ska se Mitt Afrika efter att ha läst Den afrikanske farm av Karen Blixen. Filmen har jag tidigare sett minst två gånger. Borta med vinden har jag också sett ett par gånger och Doktor Zjivago. Skulle gärna se dem igen.

Vägvisaren av Akira Kurosawa är en sovjetisk-japansk film som jag sett ett flertal gånger. En helt underbar film med kyla och snö och den oväntade vänskapen mellan en pälsjägare och en rysk officer och upptäcktsresande. Filmen kom 1975 och fick en Oscar för bästa utländska film. Den bygger på en verklig reseberättelse. En film som jag gärna skulle vilja se om är Stilla flyter Don. Den såg jag först (och enda) gången som nattbio en smällkall vinternatt i Malmö för evigheter sedan. Den är för evigt förknippad med lukten av vått ylle. Jag har letat efter den att köpa eller åtminstone se om men det har inte lyckats.

11 kommentarer:

  1. Vägvisaren har jag sett ett par gånger, hittat någon dvd om Downton Abbey, sparar till någon mörk kväll, har hittat andra klassiker på loppis, dvd finns på biblioteket också. Dikter är fint att plocka fram

    SvaraRadera
  2. Downton Abbey skulle jag nog kunna tänka mig att se igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja,början känns ganska långt borta. men många scener kommer en väl ihåg.

      Radera
  3. "vägvisaren" tyckte jag också var helt fantastisk när jag såg den. Länge sen förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har sett den flera gånger. ska inte se slutet nästa gång

      Radera
  4. Det är just tiden som gör att jag sällan ser eller läser om, men samtidigt kan det vara avkopplande att faktiskt återvända till något bekant. Bokserier har den effekten också.

    SvaraRadera
  5. nej, tiden räcker inte till. har såååå mycket jag vill läsa så läsningen går först. men jag gillar filmer och serier också

    SvaraRadera