onsdag 7 juni 2023

Veckans kulturfråga v. 23 2023

Med anledning av nationaldagen ger enligt O i sin Kulturfråga v. 23 oss i uppgift att berätta om några böcker som beskriver Sverige på ett bra och intressant sätt.

Lena Anderssons böcker Sveas son: en roman om folkhemmet och Dottern: en roman om folkhemmets upplösning. Mycket bra romaner båda två. Bara en mor av Ivar Lo - Johansson beskriver statartiden på ett otroligt bra sätt. Fruktansvärda arbetsplatser jag besökt och de vackra människor jag där mött av Henrik Johansson. Vi som arbetar med våra kroppar av konstnären och fotografen Elisabeth Ohlson och Annica Carlson Bergdahl. Dikter av Harry Martinson beskriver svensk natur på ett oefterhärmligt sätt; daggmaskar, skogssjöar, kabbeleka, rävar, vintervass och nordanvind. Wanda Bendjelloul, Dalenglitter: en roman om hårt arbete, har jag inte läst ännu, men den handlar om arbetet i en hamburgerrestaurang. Eva Helen Ulvros, Kvinnors röster. Livsöden från det moderna Sveriges framväxt. Svenska drottningar i blickfånget från Vasatiden till idag av Karin Tegenborg Falkdalen. Glömde nästan Halva Malmö består av killar som dumpat mig av Amanda Romare. Om de hårda slitet på Tinder.

4 kommentarer:

  1. såg Elisabeth Ohlsons fantastiska utställning här i kyrkan i Göteborg för några år sedan, hon fick stående ovationer

    SvaraRadera
  2. Henrik Johanssons bok låter intressant och Olsson är en fantastisk fotograf!

    SvaraRadera
  3. jag tycker att arbetslivsskildringar kan vara mycket intressanta i både ord och bild

    SvaraRadera