lördag 10 juni 2023

Veckans mening v. 23 2023

MIN 

Robert på bokbloggen Mina skrivna ord har en lördagsutmaning som han kallar Veckans mening. Vi delar helt enkelt med oss av en mening som vi av ena eller andra anledningen stannat upp inför. Utan att spoila något så klart. Min mening v. 23 kommer från Sodom och Gomorra av Marcel Proust. På spaning efter den tid som flytt. 4.

"...för att inse att den allmänna regeln - från vilken det naturligtvis finns undantag - bland människor är att de hårda är svaga personer som blivit föraktade, medan de starka, som inte bryr sig om ifall de blir föraktade eller inte, är de enda som äger den mildhet ytliga personer uppfattar som svaghet."

7 kommentarer:

  1. Marcel Proust har skirivit många intressanta fragment

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. eller hur? jag har läst flera gånger!

      Radera
  3. Ja, den meningen läste jag två gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är så djupsinnig så jag har läst den flera gånger

      Radera