söndag 4 juni 2023

En smakebit på søndag v. 22 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar en söndagsutmaning som heter En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers förstås. Min smakebit kommer från älven av Rosa Liksom. Fler smakebitar HÄR

"När Katri och jag efter hårt arbete lyckats fösa ut korna på landsvägen, täcktes himlen av en höstlig dimslöja och snart duggade iskylt regn. Alla korna utom Ilona blev skrämda av de vassa flingorna och skingrades. Sisko, Pirkko och Liina rusade längs diket, Kerttu flydde till skogs, Siskos månadsgamla kalv Sokkeri dansade på stället, Soma klättrade upp på Kielos rygg och båda två brölade. Men videsnåret vid kanten av talldungen var så tätt, så vått och svart, att Kerttu inte lyckades tränga igenom. Hon återvände nedslagen med hängande huvud till vägen. Jag såg mig om. Granngårdens ladugårdspiga Martta var på väg i full fart med hjälpgossen Matti och husbonden Iisakkis boskap. Vi hade kommit överens om att gå tillsammans."

14 kommentarer:

  1. Jag får nog köpa den till min kollega som älskar kor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag gillar omslaget. det förekommer många kor alldeles i början av boken i alla fall

      Radera
  2. Inte så ofta man läser om kor på det viset. Kände inte till författaren, hon har ett namn man borde komma ihåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, verkligen inte. men Rosa Liksom har skrivit flera mycket läsvärda romaner

      Radera
  3. lyssnade på Rosa Liksom när hon berättade om boken i Göteborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar henne. har läst flera av hennes romaner

      Radera
  4. Känner igen författarnamnet men har inte läst något av henne. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. men gör det! hon är väldigt läsvärd

      Radera
  5. Hon 'är en av mina absoluta författarfavoriter, minns hennes intervju om den här boken i Babel. Namnet är taget. Gillade den här boken, hennes böcker sätter sig i minnet. Tack för påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, en minns hennes böcker. däremot minns jag inte att hon varit i Babel så det programmet får jag leta fram. tack för tips!

      Radera
  6. Rosa Liksom har jag hört talas om en hel del, men fortfarande har jag inte kommit mig för att läsa något av henne. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Rosa Liksom är ju ett namn som man inte glömmer när man väl har hört det. Däremot så har jag inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst flera av hennes romaner och rekommenderar henne verkligen

      Radera