tisdag 30 augusti 2022

Tisdagstrion v. 35 2022: Böcker av författare från tre intill varandra liggande länder (måste alltså inte utgå från Sverige)

 

Ugglan & Boken: Tisdagstrion: Vecka 35: Böcker av författare från tre intill varandra liggande länder (måste alltså inte utgå från Sverige)

1. Tyskland: Katia Mann, Mina oskrivna memoarerVid 21 års ålder blir Katia Pringsheim (1883 - 1980) övertalad av sin mor och författaren Thomas Mann att avbryta sina studier i fysik och matematik för att gifta sig med Thomas Mann (1875 - 1955) som länge haft ögonen på den ovanligt vackra flickan.Katias familj är i stort sett positivt inställd till "den leversjuke ryttmästaren" som de kallar den bleke och smale Thomas Mann. Mellan 1905 och 19191 föder Katia Mann sex barn och får två missfall; sköter om författaren, hushållet och sina föräldrar. 

 2. Schweiz: Peter Stamm: Agnes

"Agnes är död. En berättelse dödade henne. Allt jag har kvar av henne är den här berättelsen. Den började den där dagen för nio månader sedan när vi träffades för första gången på Chicago Public Library."  Den första meningen för tankarna till Albert Camus, Främlingen. Agnes är Peter Stamms lovordade debutroman från 1998 som nu 2014 har kommit ut på svenska på Thorén & Lindskog i fin översättning av Sofia Lindelöf.                  

3. Polen: Marek Krajewski, Vålnader i Breslau

är en kriminalhistoria som kommer helt i skymundan för miljö- tids- och personskildringen. Man vandrar omkring i Breslau med den färgstarke antihjälten kriminalassistent Eberhard Mock i plommonstop. Mock dricker osockrat mintte mot sin eviga baksmälla; han drömmer mardrömmar och mottar ständiga snubbor av sin gamle far. Året är 1919. Mock lider av sina krigsuppleveler

22 kommentarer:

  1. Det var en intressant trio. Jag blir extra nyfiken på Vålnader i Breslau.

    SvaraRadera
  2. Bara okänt här för mig. Tyskland verkar vara det land som förekommer mest i veckans trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyskland gränsar ju till så många länder

      Radera
  3. Spännande trio. Jag blir nyfiken på alla tre böckerna. Får väl sätta in dem i min långa läslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är faktiskt läsvärda alla tre. var och en på sitt sätt

      Radera
  4. Dessa tre har jag inte läst. Mvh Nina

    SvaraRadera
  5. Helt nya för mig alla tre, blir riktigt nyfiken på dem.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. då är det bara att öka på läslistan!

      Radera
  7. Spännande trio! Det här temat gör att många "nya" författare och böckre dyker upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är alltid kul att träffa nya namn

      Radera
  8. Tack för jätteintressanta tips! Vill läsa alla tre!

    SvaraRadera
  9. Detta var helt nya böcker för mig men blir nyfiken på den sista som är i Polen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det ska finnas fortsättning också. har i alla fall hittat en titel till

      Radera
  10. Peter Stamm är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  11. han är så snygg också, Peter Stamm!

    SvaraRadera