söndag 21 augusti 2022

En smakebit på søndag v. 33 2022

 

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR.

 "Den 5 maj varje år, då vi hedrade minnet av våra krigshjältar, kom delegationer från Partiet till vårt område

för att på nytt framföra sina kondoleanser till martyrernas ffamiljer och för att påminna dem om att deras älskades blod inte hade spillts i onödan. Jag satt vid köksfönstret och såg med bitter avundsjuka på hur mina vänner, klädda i sina bästa kläder, bar på stora buketter av riktiga röda rosor, viftade med flaggor och sjöng kampsånge medan de visade vägen till sina hus. Deras föräldrar ställde upp sig för att skaka hand med representanterna från Partiet, officiella bilder togs och albumen som anlände några dagar senare togs med till skolan för att visas upp. Jag hade ingenting att komma med."

Från sidan 32 i Fri av Lea Ypi. En uppväxt vid historiens slut

13 kommentarer:

  1. Jag tyckte om den här boken för att jag lärde mig en hel del om Albanien och om hur det är att växa upp där. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. har du redan läst den? första recensionsdag 22/8. jag tycker ocksåatt den är lärorik för Albanien vet en ju inte så värst mycket om

      Radera
  2. Låter som en lärorik bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Säkert intressant, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket intressant med en okänd verklighet

      Radera
  4. Låter som en lärorik bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Albanien alltså? Det är ju ett land som i alla fall jag inte vet speciellt mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Albanien, ja. extra intressant med ett land som förefaller väldigt främmande

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Kände inte till den boken, verkar intressant!

    SvaraRadera