torsdag 18 augusti 2022

Hett i hyllan v. 33

Monika på bokbloggen Bokföring enligt Monika håller i den här läsutmaningen som handlar om böcker i våra hyllor som blivit stående olästa fast vi egentligen inte förstår varför. Hett i hyllan kallar hon den.

1976 kom Gun - Britt Sundströms oromantiska roman, Maken, om parförhållanden ut. Vad innebär det att vara ett par?  Vilket ansvar har en, vad kan man kräva av varandra? Tid? Sex? Trohet? Är det annorlunda om man gifter sig? Studenterna Gustav och Martina diskuterar med varandra och försöker få sitt förhållande att fungera. Kan man leva ihop om man har olika ideal för hur ett förhållande ska vara? Romanen utspelas i Stockholm på 1960- och 70-talet, en tid av förändring då många tror att kärnfamiljen är på väg att avskaffas. Ändå upptäcker Martina hur svårt det är att vara utan "make" när alla man känner bildar par och familj.Jag tror att jag vid någon tidpunkt började läsa romanen men fullföljde inte. Men jag vet att nästan alla andra läste rden och tyckte att den var fantastisk. Och när jag nu läser Steve Sem - Sandbergs fina förord inser jag att jag måste ge den en ny chans. SSS kallar Maken en klassiker med en fantastisk tidsskildring. "Vad läsaren känner igen är inte en gången tid utan bara en annan samtid." skriver SSS. Ett förhållande är inte något man har. Det är något man bygger upp. SSS påpekar också att Maken är en mycket rolig roman.

6 kommentarer:

  1. Jag tror inte att jag kände till denna. Mycket rolig roman låter ju intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. förstår inte varför den står oläst i min hylla!

      Radera
  2. Där har du en högst läsvärd bok som väntar.

    SvaraRadera
  3. Den finns i min bokhylla med, den ska vara bra

    SvaraRadera
  4. Se där! Sundström är med i min boktolva och jag har planerat in 'Maken' nu i augusti. Hoppas att jag hinner lyssna på den.

    SvaraRadera