tisdag 23 augusti 2022

Tisdagstrion v. 34 2022: Vecka 34: Böcker jag ser fram emot att läsa

Ugglan&Boken: Tisdagstrion v. 34:  Böcker jag ser fram emot att läsa

1.  Bröst och ägg. En sommarberättelse av Mieko Kawakami. Tranan. Om att vara kvinna i dagens Japan

2. Vitt slödder av Carina Rydberg. Bonniers. CR debuterade 1987 med den självutlämnande romanen Den Högsta kasten. Vitt slödder är också självbiografisk.

3. Kärlek i det nya årtusendet av Can Xue. En berättelse om sex och romantik för vår tid mot en bakgrund av handel och industri; bedrägeri och exploatering. Bonniers

28 kommentarer:

  1. Läste "Den högsta kasten". I din trio blir jag mest nyfiken på den japanska.

    SvaraRadera
  2. Bröst och ägg! Vilken titel...

    SvaraRadera
  3. Böckerna kände jag inte till, men Carina Rydberg har ju låtit talas om sig. Läst henne har jag inte.

    SvaraRadera
  4. Slödder köar jag för på biblioteket och den japanska boken blir jag väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag funderar på om en skulle läsaom Den högsta kasten först. jag är alltid nyfiken på japanska böcker

      Radera
  5. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
  6. Vilka spännande titlar! Vill läsa alla tre!

    SvaraRadera
  7. Vilken titel på en bok, Bröst och ägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha! en undrar vad hon menar, egentligen. det är bara att läsa och se

      Radera
  8. Skulle nog vara intressant att läsa mer japansk litteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att man bekantar sig bra med främmande kulturer genom att läsa deras författare

      Radera
  9. Jag läste Den högsta kasten när det begav sig på 80-talet. Utan att ha koll på vilka hon skrev om egentligen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. om en inte umgicks i de rätta stockholmskretsarna var det inte så lätt att veta vilka personer hon åsyftade

      Radera
  10. Den högsta kasten har jag läst. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  11. Kan tänka mig alla tre. Bröst och ägg har jag nersparad på Storytel, har läst annat av henne. Rydberg har jag faktiskt aldrig läst, men tänkt att jag borde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. så bra! då behöver du inte köa på bibl. Rydberg är intressant, helt klart

      Radera
  12. Bröst och ägg lockar mig! (och vilken titel :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. ganska märklig. särskilt för att vara japansk!

      Radera
  13. Den Högsta kasten läste jag då, för länge sedan, konstig bok. Kände inte till denna nya. Tror jag avstår. Men tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vet att jag köpte Den högsta kasten när den var aktuell i Stockholm läser. ska leta fram den nu

      Radera