onsdag 2 september 2020

Veckans kulturfråga v. 36

 

enligt O: Veckans kulturfråga v. 36:

Vilken bok ser du mest fram emot att läsa i höst?

Sidenkatedralen
och andra texter av Sara Danius. Vid sin död arbetade Sara Danius med två projekt; en samlingsvolym med publicerade artiklar och essäer i skilda ämnen, samt en bok om hennes favoriter inom fotokonsten. Sidenkatedralen samlar dessa projekt i en volym. Enligt Albert Bonniers förlag kännetecknas Sara Danius texter av bildning och briljans och det är så sant som det är sagt. Sidenkatedralen beräknas komma ut i mitten av oktober.

8 kommentarer:

  1. Är det en samlingsvolym som kan betraktas som "oavslutad", dvs hann hon inte klart med arbetet hon hade föresatt sig att göra?

    SvaraRadera
  2. så är det. men artiklarna som är med tror jag är avslutade. förmodligen hade hon tänkt sig flera artiklar

    SvaraRadera
  3. Jo, den vill jag också läsa! Danius var briljant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var hon verkligen! en hade gärna läst er av hennes penna

      Radera
  4. delar av denna har jag redan läst i andra av hennes böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. en del har en nog läst på annat håll, men jag skulle tro att det finns en del nytt i alla fall

      Radera
  5. Ja just det, den här vill jag också läsa. Så mycket böcker såväl äldre som nya som en vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst! det går inte ihop sig. tiden är för snålt tilltagen

      Radera