torsdag 10 september 2020

Helgfrågan v. 37

Mias helgfråga v. 37:

Finns det någon bokserie eller bok du känner att du måste ta tag i att läsa, men som du av olika anledningar ej hunnit med?
Det finns en bok som pockar på omedelbar uppmärksamhet och det är För in de döda av Hilary Mantel. Det är en gåta varför jag inte gjort det för länge sedan. Jag läste Wolf Hall 2013 när den kom ut och jag var väldigt förtjust i den. 2014 kom del två med titeln För in de döda. Nu har del tre Spegeln och ljuset kommit och jag står som nummer nitton i bibliotekskön. 
 
Bonusfrågan: Har du testat något nytt och kul?
Hur mycket nytt och kul kan en hitta på med alla dessa restriktioner? 
Men jag kom på att jag kunde testa att baka Enklare bröd med recept av Martin Johansson.
Undertitel:
recept på knådfria bröd med och utan surdeg.
Det var faktiskt kul att baka matbröd på lite annorlunda sätt. Det en behöver är surdeg och gott om tid. Har hunnit igenom en stor del av recepten, och jag tänker fortsätta. Bröden blir supergoda.

14 kommentarer:

  1. Jag har inte ens läst Wolf Hall trots att jag har båda böckerna hemma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. den var jättebra! hoppas att del två är det också

      Radera
  2. Mantel får vänta, hon är oläst i bokhyllan, har bakat massor med bröd under åren, avkopplande, nu blir det scones eller frallor ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är något speciellt med att baka bröd

      Radera
  3. Håller med om att det blir svårt att göra nya saker när man helst bör hålla sig inne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte en konsert på hela sommaren. vi brukar fara runt och lyssna

      Radera
  4. Mantel har jag inte läst något av, inte varit så sugen men kanske missar jag något? Länge sen jag bakade bröd nu men det kan bli av under hösten och vintern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att du kan ge Mantel en chans.
      Martin Johansson, Pain de Martin - har sitt speciella sätt att baka

      Radera
  5. Jag har nog aldrig varit speciellt förtjust i bröd. Märkligt nog, känner mig lite ensam om det. Och så har jag aldrig gillat att baka heller 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar bröd. och periodvis gillar jag att baka det också

      Radera
  6. Mantels böcker ser förskräckligt tjocka ut, blev lite chockad första gången jag såg omfånget på biblioteket... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. men när en börjar läsa får de gärna vara tjocka

      Radera
  7. Baka vinner man på att göra själv, så himla dyrt och inte gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Martin Johanssons recept är fantastiska. visst är bröd dyrt

      Radera