fredag 18 september 2020

Fem en fredag v. 38: Kontraster

elisamatilda: Fem en fredag v. 38

1. Vad är det dummaste respektive smartaste du gjort den här veckan?
det dummaste var när jag en natt/morgon läste till 04.30. den tiden är förbi när en ostraffat kunde göra något sådant. vad jag läste? Ödeläggaren av Christina Herrström. försök själva så får ni se hur lätt det är att lägga den ifrån sig!
har inte varit ett dugg smart den här veckan.

2. Vad är det bästa respektive värsta du ätit under veckan?
det godast är nog köttbullarna som görs direkt i mataffären.
det minst aptitliga är den stenhårda kasslern (ej köpt i den vanliga mataffären)

3. När under veckan var du gladast och när var du mest ledsen?
gladast var jag när dottern berättade om yngsta barnbarnets första samtalskvart. barnbarnet meddelade läraren att han inte lärt sig ett dugg under de två veckor han gått i skolan!
lite dyster har jag varit mest varje dag
4. Vad fanns för mycket respektive för lite av under veckan?
för mycket choklad och kolor. för lite motion. motion varje dag men det kunde varit mera
5. Vad ser du fram emot under nästa vecka, och vad bävar du för? bokpaket ifrån Adlibris (leveranstiderna är på tok för långa). jag bävar för att ta upp japanskan igen. fröken har haft time - out och jag hade planer på att läsa flitigt under tiden och det har jag gjort. men inte i de japanska läroböckerna.

14 kommentarer:

  1. nattläsning har jag slutat med, böckerna finns kvar... Beställer alltid böcker med gratisfrakt. Så skulle jag också ha svarat i skolan - om någon hade frågat mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja,en, när det är spännande kan jag inte låta bli! beställer alltid med gratisfrakt också. Bokus är snabbare. barnbarnets två år äldre syster hade lärt honom allt

      Radera
  2. Min äldste son blev undervisad av sin två år äldre syster varje dag då hon kom hem från skolan och när det var hans tur att börja kunde han både läsa, skriva och räkna.
    Efter bara några dagar sa han att han ville sluta skolan, för han kunde redan allting.
    Men nej, han fick gå i skolan 11 år till i alla fall. Han hade mycket tid över för bus de första åren och var nog orsak till många av småskolefrökens grå hår.
    Och du läser japanska! Det är verkligen avancerat.
    Ha en fin helg!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. barnbarnet svarade också att hans syster lärt honom allt. hur ska detta gå? ja, jag läser japanska. de är inte lätt. en behövde några timmar varje dag och inte en gång i veckan några veckor.

      Radera
  3. Oj, läser du japanska?? Häftigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, sedan flera år tillbaka. det går långsamt, kan jag säga

      Radera
  4. Oj så sen läsning, nej det orkar jag inte. Ibland blir det lite väl sent men är ingen nattmänniska eller kanske ska säga tidig morgonmänniska, en del går upp vid 4-5;) Imponerad av att du läser japanska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var morgonmänniska i min ungdom, men nu är det tvärtom. min japanska är verkligen inte imponerande!

      Radera
  5. Vet precis vad du menar med att inte kunna lägga ifrån sig en bra bok. Har "lidit" av samma besvär som du under sommaren med långa läsnätter på balkongen. Å om jag lägger mig sent så går jag upp sent, vilket är helt okej enligt mig.

    Så du vill ta upp dina studier i japanska igen. Jag gick 10 terminer med start 1994. Har tyvätt glömt precis allt, förutom några fraser. Grejen är ju att det inte räcker med att bara plugga detta svåra språk, man måste ju praktisera det också, gärna varje dag. Ja, det gäller ju alla språk i och för sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det så med japanskan. men jag tycker att det är kul att kunna säga en och annan mening när jag åker dit. det uppskattas. höstens Kyoto - resa blev tyvärr inställd

      Radera
  6. Ojoj, så länge läser jag sällan. Brukar släcka senast två. Och spännande med att plugga japanska, men jag tror inte min hjärna redan är överbelastad, så jag får nog avstå. Skulle däremot gärna vilja lära mig kalligrafi.

    SvaraRadera
  7. ja, det vill jag också. men japanska är intressant om en är intresserad av Japan och japansk kultur. det hänger ihop alltsammans

    SvaraRadera
  8. Känner igen det där med att ligga och läsa alldeles för länge. Bokpaket är alltid välkomna och trevliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. roligt att öppna även om en vet precis vad paketet innehåller

      Radera