tisdag 14 juli 2020

Top Ten Tuesday

Ny regi och ny logga sedan 2018. Top Ten Tuesday finns fortfarande. Det är länge sedan jag deltog, men idag gäller det tio böcker som fått mig att le. Det blir inte lätt, men jag gör ett försök. "Roliga" böcker är inte min starkaste gren, men ler gör jag ibland.

1. The Wind on the Moon, Det blåser på månen av Eric Linklater. Vi läste den högt i skolan. Jag kunde inte läsa för jag skrattade.
2. Vems lilla mössa flyger, Korken flyger och Vad lever man för av Barbro Lindgren. Här ler jag med ett visst vemod.
3. Röde Orm av Frans G. Bengtsson. Om Orm som redan som ung hamnar på ett vikingaskepp och sedan upplever många äventyr. Berättarglädje och humor utmärker den här romanen. Julfirandet med Harlad Blåtand i Danmark är en speciell historia.
 

4. Den store Gargantuas förskräckliga leverne av munken Rabelais är en    groteskoch burlesk historia om jätten Gargantua och hans son Pantagruel.
5. Volvo lastvagnar av Erlend Loe minns jag som väldigt rolig. Det är länge sedan jag läste den men jag minns att jag blev överraskad av att jag tyckte att den var så bra. Drastisk humor, för att uttrycka sig milt. Jag hade valt den på grund av titeln.


6. Cold Comfort Farm av Stella Gibbons parodierar romantiserade landsortsskildringar. Det blev film också. Tilldrar sig i Sussex.

7. The Darling Buds of May av H. E. Bates tilldrar sig i Kent. Den gick som TV - serie också och kallades dramakomedi. Familjefadern, "Pop" Sidney Larkin minns jag som en outsinlig källa till glädje.

8. Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole är nog det roligaste jag läst. Berättelsen om Ignatius J. Reilly som är intelligent men lat.
Platsen är New Orleans och tiden 1960-talet. Ignatius J. Reilly är 30 år, men har ännu inte kommit sig för att flytta hemifrån.


9. Snöstormen av Vladimir Sorokin har jag både läst och lyssnat på som radioföljetong och njutit. Ett område i Ryssland har drabbats av den
bolivianska svartsoten. Befolkningen ska vaccineras och därmed räddas från att bli zombier. Brödkusken Harkel har en självgångare som drivs av femtio småhästar stora som rapphöns. Fantasifullt och roligt.
10. Gamla tanter lägger inte ägg av Mark Levengood och Unni Lindell. Barncitat från Norge och Sverige.

17 kommentarer:

  1. I watched Cold Comfort Farm the film, and it was funny! Here's my TTT list this week.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nw I want to see it again! thanks for stopping by!

      Radera
  2. Cold Comfort Farm låter som en mycket bra historia! Jag begärde det bara från mitt lokala bibliotek


    Min TTT .

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag fick lust att se om. läsa också, kanske

      Radera
  3. I haven't heard of any of these, but I'm glad they make you smile! We need more of that these days.

    Happy TTT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. you are quite right! life isn´t easy and it was fun thinking of books that made me smile, sometimes laugh

      Radera
  4. Är inte Volvo Lastvagnar en fortsättning på Doppler? Har den i hyllan men helt tappat bort Loe. Darling buds of May minns jag att jag såg och gillade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, det är en fortsättning på Doppler. men jag saknade inte att inte ha läst Doppler när jag läste Volvo lastvagnar.Darling buds of May skulle jag gärna se om också. skulle passa i regnvädret

      Radera
  5. I loved "The Darling Buds of May" as a tv series. Have you ever watched it?

    My TTT.

    SvaraRadera
    Svar
    1. yes, I have and I would love to do it again!

      Radera
    2. Me, too. They repeated it on BBC a while ago and I managed to watch them all but I could start all over again.

      Radera
    3. I tried to find it somwhere in cyberspace but didn´t manage. a very suitable film to see these days

      Radera
    4. I know. Can't buy it, either. I don't mind buying DVDs of series we like (our son called us "old-fashioned" for that, LOL) but not possible.

      Radera
    5. so do I! Patricia Routledge playing Hyacinth Bucket in Keeping up appearances makes me laugh as well as her bone-idle brother-in-law Onslow

      Radera
    6. I never watched this. I only got to know a lot of the British tv series after we moved to the UK and they never really repeated that on any of the channels. :(

      Radera
  6. Thanks for visiting my blog! Cold Comfort Farm has been on my TBR list forever!

    SvaraRadera
    Svar
    1. The film is very amusing , too. thanks for stopping by!

      Radera