torsdag 16 juli 2020

Helgfrågan v. 29

Mias helgfråga sommareditionen: Vad läser du?
Bonusfrågan gäller tips av olika slag: Semestertips, filmtips, recepttips eller något annat tips?
Just nu läser jag Sällskapet av Christina Hesselholdt med stort välbehag. Vid sidan av har jag Och drog likt drömmar bort. Coleridge, Wordsworth och deras epok av Gunnar Harding. Och jag misstänker på goda grunder att jag får träffa på flera författare i den här romanen som egentligen består av fyra kortromaner.
Som promenadsällskap har jag Min alltför vackra syster av Rosa Ventrella
i öronen.

Semestertips: Att besöka trädgårdar som till exempel Norrvikens trädgårdar och Sofiero någon solig dag mitt i veckan när det förmodligen är lite färre besökare än vid helgerna. Där kan en vistas ute och det är förmodligen inte så svårt att hålla avståndet.

19 kommentarer:

  1. Det är fint att besöka trädgårdar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. väldigt trevligt. kanske att en kan få en kopp kaffe också

      Radera
  2. Sofiero har jag varit på en gång. Var nån gång på 90-talet. Väldigt fint. Mycket rhododendron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. menar du inte Krapperup, Robert? där brukar det finnas mycket rhododenron. Sofiero är jättefint

      Radera
  3. Besöka trädgårdar brukar vara trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det brukar vara ganska stora områden en kan gå omkring på. och folk behöver inte trängas

      Radera
  4. Jag är ideligen i behov av nytt promenadsällskap, ska kolla ditt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan påminna lite om Ferrante. väldigt trevligt med promenadsällskap

      Radera
  5. Känns som om trädgårdar av det slaget borde få ett uppsving nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, faktiskt. det brukar ju finnas gott om utrymme och i bästa fall kommer en åt något att äta också

      Radera
  6. Här nära vår sommarstuga bor en man som ett tag ordnade visningar i sin trädgård. Nu tycker han att han har blivit lite för gammal för det, men trädgården är fortfarande fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det finns en del privatpersoner som generöst nog låter en titta på sina trädgårdar. somliga kan!

      Radera
  7. Mysigt med vackra trädgårdar! Jag läste tidigare Allt om trädgård och blev alltid så fascinerad av reportagen från vackra privatträdgårdar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är väl varken Sofiero eller Norrviken några privatträdgårdar (väl?) men det var det första jag kom att tänka på... :-)

      Radera
    2. visst finns det många fantastiska privatträdgårdar som har öppet både nu och då. Norrvikens trädgårdar drivs av en stiftelse vet jag i alla fall

      Radera
  8. Låter väl utmärkt som en uteaktivitet, både för årstiden och omständigheterna för övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, om en är där strax efter öppnandet. någon timme senare ringlar köerna vid kassan och bilköerna på vägen

      Radera