fredag 31 juli 2020

Fem en fredag v. 31: Doft och lukt

elisamatilda är tillbaka med Fem en fredag. Idag gäller frågorna doft och lukt

 
1. Vad doftar bättre på sommaren än på vintern?
Nattvioler

2. Vad doftar bättre än vad det smakar?

Gurka

3. Vilken doft tar dig tillbaka till barndomen?

Doften av kycklingen som mamma stekte på spisen
Lukt: Spillolja och dynamit
4. Vad är en doft du gillar som andra kan tycka är udda?
Therry Muglers parfym  Angel, som jag älskar

5. Vilken lukt rynkar du på näsan åt?

Lukten av brynt nötkött (När köttet väl är stekt rynkar jag inte på näsan.)

22 kommentarer:

  1. börjar fundera... minns inte att vi åt kyckling

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan inte tillreda kyckling alls som mamma gjorde den

      Radera
  2. Du kanske har rätt att gurka luktar bättre än det smakar. Dem luktar i alla fall mer.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gurka har egentligen inte så mycken smak

      Radera
  3. Gurka tycker jag varken luktar eller smakar. Det är som vatten. Matdofter kan få en att tänka på något man fick som barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej inte är det mycket gurkan smakar. men den doftar friskt och är god att ha i vatten

      Radera
  4. Mamma kokade en hel kyckling och gjorde en currysås, det minns jag väl. Rått kött tycker jag inte om lukten av men när det väl är tillagat brukar de dofta gott.😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. just det kokt höna kunde en få med currysås. nötkött luktar värre än griskött rått, tycker jag

      Radera
  5. Dynamit? Spännande att det är en doft från barndomen..gurka är plus minus noll egentligen i smak och lukt, iaf den färska. Men gott på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. min pappa arbetade med sten och ibland behövde han spränga. då hade han dynamitgubbar som luktade så en fick huvudvärk

      Radera
  6. Jag tycker gurka inte har någon doft alls, nästan..

    SvaraRadera
  7. Svensk gurka varken doftar eller smakar nåt måste jag säga. Gurkor i Sydeuropa däremot de luktar gott och smakar ännu godare.
    Skrattade gott åt sista svaret. Å om jag tänker efter så har du rätt där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gurka doftar lite friskt, kan jag tyckaoxkött luktar så rått. rödbetskokning luktar inte gott heller

      Radera
  8. Gurka är ganska smaklös, men doftar den speciellt mycket? Har nog inte tänkt på det ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. en viss friskhet tycker jag allt att en känner

      Radera
  9. Jag tycker gurkan är både smaklös och luktfri...och parfymen Angel är jag helt obekant med liksom andra parfymer då jag inte använder några. Nattviolen doftar ljuvligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gurkan doftar friskt, tycker jag och smakar lite gott i vatten. förr i tiden fick jag alltid en bukett nattvioler på min födelsedag. nu växer det granar där de växte

      Radera
  10. Jag som gillar mat tycker det luktar väldans gott när man steker kött...om man kryddat på rätt sätt förstås!
    När det gäller doft så är det dom lila vildväxande höga trädgårdsnattviol (Hesperis) som doftar allra bäst. Min gubbes favoritväxt...
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ska försöka skaffa Hesperis till min trädgård. jag gillar blomdoft! den vilda nattviolen är ju fridlyst och den ser en så sällan

      Radera
  11. Doften av nattviol är ljuv, svår att finna vintertid, så då vet jag inte hur den doftar. :D

    SvaraRadera