tisdag 27 augusti 2019

Tisdagstrio: Livet förr

Livet förr är temat för Helenas tisdagstrio. Vi tolkar som vi vill. Jag väljer romaner som berättar något om sin tid utan att vara direkt historiska.


1. Och bergen skall rämna av Erika Olofsson Liljedahl
    Någonstans brister himlen av Erika Olofsson Liljedahl
Prästfrun Hedvig kommer till Norrland i början av 1900 - talet. Hon har vissa svårigheter att finna sin plats i tillvaron. Mannen är inte speciellt hjälpsam. Hedvig börjar undervisa samebarn och tycker sig ha funnit en uppgift.

2. Emilys porträtt av Margareta Lindholm
Unga Erin från Irland är tjänsteflicka i familjen Brontë. Hon fäster sig alldeles särskilt vid Emily
3.  Att föda ett barn av Kristina Sandberg
Sörja för de sina
Liv till varje pris 
Hemmafrun Maj och hennes liv har engagerat många genom alla tre delarna i trilogin. Hon är inte lycklig i äktenskapet och det är svårt med hela släkten.Hon är ensam och längtar hem till mamma. Men hon försöker på alla sätt

18 kommentarer:

  1. intressanta böcker som kan få oss förstå, kvinnohistoria

    SvaraRadera
  2. Emilys porträtt har jag varit nyfiken på ett tag!

    SvaraRadera
  3. Fina omslag på alla tre böckerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, när du säger det, så ser jag det också. var helt inriktad på innehållet

      Radera
  4. Och bergen skall rämna är den enda jag läst av böckerna i din trio. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst någon i din trio, men de är bekanta alla tre :)

    SvaraRadera
  6. Trilogin om Maj är så bra! Intressant lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är Kristina Sandbergs trilogi bra!

      Radera
  7. Emilys porträtt har jag aldrig hört talas om, men blir riktigt nyfiken. Har inte läst de andra på din lista heller, men känner förstås till dem. Jag tröttnade faktiskt lite på Maj redan innan jag läst böckerna, när det var så mycket prat om dem överallt. Men de står i bokhyllan här hemma och jag ska absolut läsa nån dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margareta Lindholm är en så fin författare i all tysthet. ibland hinner en bli fed up på vissa böcker nästan innan de kommit ut. den första Maj - boken var nog allra bäst, tyckte jag

      Radera
  8. De två första och ett par om Maj har jag läst. Tänkt ta mig an och avsluta Mah någon gång - behövde vila från henne och den har dragit ut på tiden ;) De två första tyckte jag mycket om, funderade på att ta med dem,så många att välja mellan och det blev lite andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det fanns verkligen många att välja mellan. tror att jag också gjorde paus i läsningen om Maj

      Radera
  9. Böckerna av Erika Olofsson Liljedahl blir jag lite extra nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera