tisdag 20 augusti 2019

Tisdagstrio: Favoriter från barndomen

Temat för Helenas Tisdagstrio v. 34 är favoriter ifrån barndomen.
1. Svensk vers är en fantastisk gammal bok innehållande läsning för skolan. Morfar hade den i sin bokhylla. Den exproprierades snabbt och skrevs namn i och vips! hade boken bytt ägare. Morfar sade aldrig något. Och jag gottade mig åt fosterländska sånger, tragiska berättelser om drottningar som låg begravda i skogen medan kungen stod bredvid och grät. Dramatik, sida upp och sida ner. Det tilltalade den mycket unga människan som tyckte sig ha gjort rena fyndet.

2. Elsa Beskow var i allmänhet inte min favorit. Men något gjorde att jag tyckte mycket om Blomsterfesten i täppan. Om flickan Lisa som får vara med om blommornas fest och sång på midsommarafton. Jag tror att det var tistlarna utanför grinden som tilltalade mig. Och så att blommorna var så blommiga, d.v.s. kändes så riktiga.


3. De vilda svanarna av H C Andersen handlar om elva prinsar som förvandlats till svanar av sin elaka styvmor. Deras syster Elisa får också känna av styvmoderns ondska. Hon får lida mycket och oförskyllt innan hon lyckas tillverka de pansarskjortor av nässlor som kan rädda tillbaka prinsarna. Elisa beskylls för att vara häxa och döms till att brännas på bål. Men de kommer de vilda svanarna till hennes undsättning och hon kastar skjortorna över dem och alla förstår att Elisa är oskyldig.

19 kommentarer:

  1. Kul att du tog hand om Svensk vers! Jag gillade Elsa Beskow, speciellt Putte i blåbärsskogen, men tror inte att vi hade Blomstertäppan hemma. Den har jag läst i efterhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har fortfarande Svensk vers. den är så medfaren att jag skaffat ett ex till. men det är inte alls så roligt

      Radera
  2. Andersen läste jag lite, men visste nog inte att han hette så

    SvaraRadera
    Svar
    1. läste eg endast denna fina saga av GC Andersen. inte visste jag väl då att jag skulle få tre små bröder att beskydda och bevara i evighet amen

      Radera
  3. De vilda svanarna har jag läst och den är fin!

    SvaraRadera
  4. De vilda svanarna hade vi en liten, förkortad (tror jag) version när jag var liten. En av mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visserligen är den lång, men den behöver inte förkortas

      Radera
  5. Fina exempel du har. De vilda svanarna har jag nog aldrig läst, men Blomsterfesten i täppan med alla de fina bilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! läs De vilda svanarna nu. det går bra. en klarar det även som vuxen

      Radera
  6. HC Andersen läste min mor för mig men de var ganska sorgliga sagor.

    SvaraRadera
  7. Jag läste också HCA, men det gick nog ändå rätt spårlöst förbi. Även om det ofta var rart.

    SvaraRadera
  8. Vilka fina tips. HC Andersen läste även jag.

    SvaraRadera
  9. En version av den där svansagan har jag läst, en bok av Juliet Marillier, Daughter of the forest.

    SvaraRadera
  10. Bara okända berättelser för mig :)

    SvaraRadera
  11. Min mormor och morfar hade en gammal, sliten Beskow-bok när jag var liten. Jag tror att jag läste den typ femtio gånger.

    SvaraRadera
  12. Sagan om svanarna minns jag faktiskt. HC Andersen skrev många fina sagor.

    SvaraRadera
  13. Svensk vers, underbart! :) Det ska böjas i tid! Jag har alltid tyckt om Beskows illustrationer, men kanske inte varit lika förtjust i berättelserna. I synnerhet Tomtebobarnen älskade jag och älskar än. Och en fin HC Andersen har du också. Jag minns att jag tyckte att hans sagor var så sorgliga när jag var barn.

    SvaraRadera
  14. Ja! Blomsterfesten i täppan var ju fin. Men min Elsa Beskow-favorit som barn var nog ändå Hattstugan. :)

    SvaraRadera