söndag 18 augusti 2019

En smakebit på søndag

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers förstås. Den här veckan är det Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna.
"Ett stulet pass kan ta dig en bit på vägen. I mitt fall var det förbi tullen på Heathrow där jag stod i EU - kön och hoppades att jag skulle slippa fejka en svensk accent när en tjänsteman med tom blick kontrollerade mina papper. "Du ska vara här i tre veckor." Hon kastade en blick på mitt landing card. "Och varför är du här?"  "Semester." Det finns vissa fördelar med att vara en 1,80 centimeter lång blondin som stiger av ett plan från Reykjavik. Tulltjänstemannen nickade, sköt tillbaka passet över disken och bytte fokus till personen som stod bakom mig. I en vittnesidentifikation skulle man kunna förväxla mig med kvinnan i det svenska passet: vi var båda långa med axellångt stripigt blont hår och gråblå ögon. Den största skillnaden var att Cassandra Neary från New York kunde åtalas för medhjälp till fler än ett mord. Dagny Ahlstrand från Uppsala, Sverige, var missbrukare, men så vitt jag visste hade hon ännu inte mördat  någon. Inte än."
Från sidan 10 i Skarpt ljus av Elizabeth Hand.

Fler smakebitar HÄR

21 kommentarer:

  1. Den låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst om Cass Neary tidigare så jag förväntar mig en del

      Radera
  2. inte hört talas om boken, inte författaren heller

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att förf har tre romaner som översatts till svenska

      Radera
  3. Känner igen författaren. Visst var hon en snackis med en annan bok för något år sedan?

    SvaraRadera
  4. Känner till författaren men jag har inte läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Kul smakebit :-) Den boken fikk jeg virkelig lyst til å lese!
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var väldigt förtjust i den första, Generation loss

      Radera
  6. Svar
    1. hoppas att den lever upp till Generation loss

      Radera
  7. Oj, lät avancerat. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Onekligen intressant smakbit, tack! Och tack för orden om min header, fotot är taget mitt i byn där jag bor, Säfsen i södra Dalarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. har varit några gånger i Dalarna men inte i Säfsen. tänkte nog att du tagit bilden. så fin. hade en sådan sjö i Blekinge som vi åkte skridskor på

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  10. Känner inte till den boken men den låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att den blir bra. ska läsa en stund strax

      Radera