tisdag 14 augusti 2018

Veckans topplista v. 33 - Böcker som var för långa

Johannas deckarhörna: "Idag tänkte jag att vår topp fem skulle fokusera på de där böckerna som aldrig tycks ta slut. Ibland känns det som att en berättelse kunde ha kortats med 100 sidor eller mer och att boken förmodligen skulle ha tjänat på ett sådant ingrepp."
Det tänker jag relativt ofta. Men det är värre att komma ihåg om vilka böcker jag tänkt det.

1. Steglitsan av Donna Tartt. 
Kunde gott komprimerats även om den hade sina poänger

2. Rich boy av Carolina Ringskog Ferrada Noli
Boken handlar om tre generationer kvinnor. Generation ett och två  delar        på halva boken medan den yngsta kvinnan får onödigt mycket utrymme.

3. Finns inte på kartan av Carin Hjulström
Ung journalist lär sig om landsbygden. För lite substans för 308 sidor

Norstedts
4. Precis som att börja om av Ninni Holmqvist
En 517 sidor lång - och bra - roman om en familj och en barn - och från 60       och 70 - talen. Lugnt och enkelt om vardagen men kunde komprimerats.

5. Berättelsen om Pi av Yann Martel 
Kanske lite fel att ta med den här romanen men eftersom jag tyckte att den
var så tråkig tycker jag att den kunde varit kortare. Filmen roade mig inte
heller.

24 kommentarer:

  1. Holmqvists bok oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera
  2. Det är inte alltid lätt att komma ihåg vilka böcker en tänkt är för långa. Jag brukar försöka skriva ner det i omdömet men det blir inte alltid så. Steglitsan onfång avskräckte mig men gjorde ett läsförsök. Men orkade inte läsa ut den. Berättelsen om Pi har jag läst och den gillade jag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att jag skrivit det i mina inlägg ibland, men det kommer jag ju inte ihåg nu

      Radera
  3. Finns inte på kartan har jag läst och gillade den, så den kändes inte för lång för mig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. gillar en boken blir den klart inte för lång

      Radera
  4. Berättelsen om Pi har jag inte läst, men jag gillade filmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet inte varför både bok och film tråkade ut mig så

      Radera
  5. Hur kunde jag glömma Steglitsan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den kom jag på direkt. jag är förtjust i omslaget

      Radera
  6. Donna tartt är jag nyfiken på. Berättelsen om Pih har jag aldrig haft något sug att varken se filmen eller läsa just för att den verkar tråkig

    SvaraRadera
    Svar
    1. testa du Donna Tartt! jag kom inte igenom hennes första bok heller

      Radera
  7. Pi har jag tänkt att jag ska läsa. Får väl se vad jag tycker. Och nu vet jag inte om jag har läst Steglitsan eller inte!

    SvaraRadera
  8. Steglitsan läste jag aldrig, för den var så tjock ... Bra att du tar med nåt som inte är en tegelsten men som ändå borde ha bantats!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är många som borde stryka både här och där. kill their darlings, helt enkelt

      Radera
  9. Rich Boy hade jag tänkt läsa när den kom, men jag hann läsa en del recensioner och blev litet avskräckt av att den skall vara så tung och mörk. Och för lång, dessutom. Får se om jag stryker den från min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, andra hälften borde kortats av. en blir ordentligt uttråkad av och irriterad på Annika

      Radera
  10. Har inte läst någon av dina böcker, men Steglitsan skall väl läsas så småningom för den har jag i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det blir intressant att höra vad du tycker så småningom

      Radera
  11. Berättelsen om Pi hade jag glömt att den fanns, och ändå hade jag absolut tänkt att jag skulle läsa den.

    SvaraRadera
  12. Bra att veta! Det värsta är ju tegelstenar där det tar 250 sidor innan man kommer in i boken :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, eller där en läser 250 sidor och sedan upptäcker att både lust och ork tagit slut

      Radera