tisdag 17 september 2024

Tisdagstrion v. 38 2024:

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 38: Min, mitt eller mina i titeln.

1. Mitt namn är Lucy Barton av Elizabeth Strout. När vi först möter Lucy Barton ligger hon på sjukhus för en enkel blindtarmsoperation. Det blir komplikationer och hon får ligga kvar flera veckor. Hemma går maken William med de två små flickorna och saknar hustru och mamma. En dag när Lucy vaknar sitter hennes mamma vid fotändan av sängen. Och där blir hon sittande dygnet runt och slumrar endast korta stunder.

2. Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemir.  2010 inträffade två explosioner i Stockholm alldeles i närheten av varandra. 
En självmordsbombare miste livet. Det betecknades som terroristbrott.
Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri tar avstamp i dessa händelser. Unge Amor är huvudpersonen som ringer varningar till sina bröder

3. Min mörka Vanessa av Kate Elisabeth Russell. Vanessa är 15 år när hon möter Jakob Strane, 42. Han är hennes litteraturlärare och hon visar honom sina dikter. Vanessa är begåvad och har alltid skrivit. Vanessa söker sig till Strane och har förtroende för honom och kärleken till litteraturen har de gemensamt.

18 kommentarer:

  1. läst två av dessa och gillat, Russell har jag missat

    SvaraRadera
  2. Bröderna har jag läst i alla fall. Strout väntar i hyllan - fast inte den titeln - och Vanessa likaså. En vacker dag kanske jag kan läsa (inte bara lyssna) igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strout är väldigt bra. en behöver varva läsning och lyssnande. jag har äntligen vant mig vid att lyssna

      Radera
  3. Lucy Barton vill jag nog läsa. Men Jonas HK har jag svårt för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lucy Barton är väldigt bra. JHK är en sympatisk person som jag läst en del av

      Radera
  4. Min mörka Vanessa blir jag nyfiken på. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är intressant. det var ju för några år sedan som det uppmärksammades att äldre mentorer ofta hade mycket yngre elever/väninnor. en fransk affär debatterades i TV minns jag

      Radera
  5. Jag ringer mina bröder tog jag också med. Den gjorde stort intryck på mig!

    SvaraRadera
  6. Min mörka Vanessa var riktigt bra!
    Maria/bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den pekade på en sorts relation som nog inte är så ovanlig men kanske inte är så bra för den unga flickan

      Radera
  7. Min mörka Vanessa låter intressant. Lite som Lolita, och den boken var faktiskt bra.

    SvaraRadera
  8. Min mörka Vanessa och Jag ringer mina bröder har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs Lucy Barton också då. den är riktigt bra

      Radera
  9. Mitt namn är Lucy Barton har jag i hyllan. Oläst än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men läs den! du kommer inte att bli besviken

      Radera