tisdag 3 september 2024

Tisdagstrion v. 36 2024: Beatles

 

Ugglan & Boken: Tisdagstrion  + 1 v. 36: Beatles 

1. Nu spelar vårens ljumma vind i myrens gula starr

och sakta stiga sagorna kring ön i Berga fors

förlåt ett stänk av bitter fröjd, en visa till gitarr, 

det starka oss till läkedom likt strandens unga pors.

Till min syster av Dan Andersson

2. John Ames heter den underbare protagonisten i Gilead av Marilynne Robinson. Han är 76 år och har en 7 - årig son som han skriver ett långt brev till bestående av minnen, släkthistoria, dagbok och religionsfilosofiska reflektioner. 

3. Paul Auster, salig i åminnelse, minns jag alldeles särskilt för den fantastiska New York - trilogin som jag läste innan bloggen fanns. Men Invisible tyckte jag också mycket. Den handlar om sanning och identitet. Och kärlek. Huvudpersonen älskar sina föräldrar, men han tycker inte om dem. 

4. George Sand - henne kan en bara beundra. Hon var mycket före sin tid i handel och vandel. Bl. a. sammanlevde hon med Chopin - Chopinsky, som hon kallade honom - hon klädde sig som en man och rökte cigarrer. Knut Ståhlberg skriver förälskat om henne i sin bok Paris - på de älskandes tid. Lena Kåreland har skrivit en biografi om henne med titeln Älska - det är allt. George Sand hette egentligen Aurore Dudevant.

20 kommentarer:

  1. haha, kan inte många verser utantill, fyndigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. kunde hela Torstein Bergman - skivan utantill förr i tiden

      Radera
  2. Ser att din trio precis som min blev en kvartett ... Kul att du nämner Knut S-boken.

    SvaraRadera
  3. så måste det ju bli. di var ju fyra de där Beatlarna

    SvaraRadera
  4. Gilead var en upplevelse att läsa. Antingen hade jag lånat den på biblioteket eller hittat den på något bokbytarställe. Jag visste ingenting om Marilynne Robinson och trodde att boken kanske skulle vara tråkig. Jag minns min förvåning. Men det här var ju jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var den verkligen. MR nämns väl i Nobelpris - sammanhang, har jag för mig

      Radera
  5. Det var inga böcker jag läst men namnen var rätt.

    SvaraRadera
  6. Invisible har jag läst men inte de andra två.

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. jag var riktigt nöjd med det. hoppas att du lyssnade på Thorstein Bergman också?

      Radera
  8. Gillar Auster och har inte läst Invisible - vill läsa! Bokologen/’ämaria

    SvaraRadera
  9. Invisible borde ju heta Osynlig på svenska, i så fall har jag läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den heter Osynlig på svenska såg jag

      Radera