söndag 8 september 2024

En smakebit på søndag v. 36 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar söndagens bokutmaning En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"Mitt nya liv inleddes hastigt och lustigt av min nya socialassistent, Miss Barks. Hon drog upp persiennerna och sade:"Godmorgon Damon. Nu ska du få åka hem. För en bråkdels sekund trodde jag att jag hade ett, och att jag skulle få åka dit. Ibland varar en bra dag inte mer än tio sekunder. Miss Barks hade fel efternamn. Hon skällde inte alls som en hund. Hon stod där och log medan jag sträckte på mig och började minnas all möjlig skit, samtidigt som jag inte kunde undgå att lägga märke till att hon var värsta pinglan."

Min smakebit på søndag v. 36 kommer från Demon Copperhead av Barbara Kingsolver. Sofia Nordin Fischer, översättare. Norstedts förlag.

14 kommentarer:

  1. Har inte hört talas om den. Vad för slags bok är det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ett maskrosbarns berättelse. lite Dickens - besläktad. har inte kommit så långt ännu

      Radera
  2. Den här har jag sett i flödet och är nyfiken på

    SvaraRadera
    Svar
    1. det lilla jag läst lovar gott. jag gillar den lille rödhårige kämpen

      Radera
  3. Svar
    1. det finns gott om starka smakebitar i den här boken

      Radera
  4. Har läst den på engelska och älskade den. Hoppas du gillar den.

    SvaraRadera
  5. Ja den här har man ju sett och läst om! Är nyfiken.

    SvaraRadera
  6. Den här är ju så omskriven, tänkte först att jag självklart ska läsa den, sen hörde jag aav någon att den är jättetjock, o då blev jag lite tveksam. Så jobbigt att läsa tjocka böcker i sängen...tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är annars väldigt bra. men den är tjock. har slutat ligga och läsa. plötsligt

      Radera
  7. Den har ju synts precis överallt den senaste tiden. Vet inte om det gör mig nyfiken eller avskräckt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du gör nog klokt i att vara nyfiken. jag brukar inte heller känna mig lockad av mycket omtalade böcker, men jag tror att jag gick på författarnamnet

      Radera