måndag 20 maj 2024

Boktriss v. 21 2024: Bokstaven U

Mias bokhörna: Boktriss v. 21: Bokstaven U

Manlig karaktär: Urban von Feilitzen i Anneli Jordahls bok om Ellen Key, Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet). Den bygger bland annat på löjtnant Urban von Feilitzens brevväxling med Ellen Key. Han var gift och hade fyra barn. Ellen K. väntade förgäves.

Kvinnlig karaktär: Konstnärinnan Ulla Rosenhane från Rom möter grundtvigianen och folkhögskoleläraren Rolf Falk från en norsk bergsby. Stark attraktion uppstår i Anne Charlotte Lefflers roman En sommarsaga


Barn, djur serie: Uno i mammas mage av Sara Gimbergsson är en minimalistisk, humoristisk och pedagogisk liten bok för till exempel någon liten som ska få ett syskon.

6 kommentarer:

  1. Det var karaktärer jag inte kände till. Roligt att se vad andra kommer på för några.

    SvaraRadera
  2. en lär sig så otroligt mycket av andra bokbloggare. och påminns om saker som lagrats långt ner i minnets källarutrymmen.

    SvaraRadera
  3. Det var tre okända för mig. Vilken ljuvt somrig bokbild med rosor där i mitten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att det är Cornelia - rosen. passade precis till boken

      Radera
  4. Intressanta böcker - Boken om Uno ska definitivt inhandlas till min systerdotter som blir storasyster i november

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är inte så dumt att förbereda lite

      Radera