måndag 6 maj 2024

Boktriss v. 19 2024: Bokstaven S

Mias bokhörna: Boktriss v. 19: Bokstaven S  

Manlig karaktär: Simon Darre Andersen i Kristin Lavransotter av Sigrid Undset. Han är en viktig bakgrundsfigur i Kristin Lavransdotter. Kristin Lavransdotter är hans livs stora kärlek, men hon väljer ju en annan, trots att hennes älskade far gärna sett Simon som sin svärson. Men Simon finns där som stöd åt Kristin genom alla åren och de är  mycket goda vänner.

Kvinnlig karaktär: Singoalla. En klassiker av Viktor Rydberg utgiven 1865. Den tilldrar sig under 1300 - talet och handlar om den romska flickan Singoalla och kärleken mellan henne och riddaren Erland Månesköld.

Barn, djur, serie: Spara och Slösa. Spara och Slösa är en svensk serie för barn, skapad av Birgitta Lilliehök 1926 och publicerad i Sparbankens (numera Swedbanks) tidning Lyckoslanten.

6 kommentarer:

  1. Nämen ser man på! Jag valde också Spara och Slösa. Såg att serien (den där ursprungliga) avslutades i samband med att Lyckoslanten avslutades, 1963. Så jag (som är -69:a) förstår inte hur minnet för den där tidningen/serien från Sparbanken ändå kan finnas hos mig. Mandelaeffekten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag trodde att Lyckoslanten fanns fortfarande?

      Radera
  2. Åh, det var längesen jag tänkte på Spara och Slösa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. de ploppade upp alldeles av sig själva. tänker inte särskilt ofta på dem

      Radera