onsdag 25 oktober 2023

Veckans kulturfråga v. 43 2023

enligt O: Kulturfrågan v. 43: Vilka är de bästa svenska böcker du läst i år? Kommentera gärna nomineringarna till Augustpriset.

Jag har läst några bra svenska böcker till exempel Jävla karlar av Andrev Walden, men den har jag inte skrivit om ännu. Ingvar Carlsson, I sällskap med döden är en liten fin bok som jag inte heller skrivit om ännu. Den borde varit med bland de nominerade i fackboksklassen. Mjölkat av Sanna Samuelsson tyckte jag mycket om. Den borde också varit nominerad. Arvejord av Maria Turtschaninoff tyckte jag mycket om. Den tilldrar sig i Österbotten och handlar om rötter och tillhörighet. Läst men ej skrivit om. Den kom ut i augusti 2022. Spindelbjörken av Per Hansson kände jag inte alls till men blev väldigt nyfiken på, så den reserverade jag omedelbart på biblioteket. Väldigt vackra färger på omslaget.

2 kommentarer:

  1. Ingvar Carlssons bok vill jag läsa, trots att jag sällan läser självbiografier.

    SvaraRadera