söndag 15 oktober 2023

En smakebit på søndag v. 41 2023

"Den gången jag berättade för mamma att jag tänkte bli forskare ryckte hon bara på axlarna och sa:"Jaha, det var väl bra." Det var en lördag. Jag hade kommit hem från Cambridge och lovat henne att följa  med till kyrkan dagen därpå. Det var kanske för att hade gjort det och ångrat det så fort jag sagt det som jag sen lade fram mina forskarplaner som om jag kastat iväg en boll efter att har ropat "Tänk snabbt!" Jag trodde att hon skulle ha invändningar och säga typ "Gud är den enda vetenskap vi behöver!" Ända sedan Nanas död hade jag hittat på kreativa sätt att undvika kyrkan trots att mamma vädjat emellanåt."       Ur Inte av denna världen av Yaa Gyasi.

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i utmaningen En smakebit på söndag. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser utan att för den skulle spoila något. Fler smakebitar HÄR

12 kommentarer:

  1. Svar
    1. den här författaren är intressant, helt klart

      Radera
  2. Det här är en författare jag vill läsa något av. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yaa Gyasi är mycket läsvärd. och tänkvärd

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Har läst annat av författaren men inte denna.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Känner till författarnamnet, men inte ännu läst något.

    SvaraRadera
  5. Jag har läst Vända hem för några år sedan, o tyckte om den. Dags för en bok till av henne, helt klart. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. tyckte faktiskt bättre om . Ingen i hela världen tack för smakebitn

      Radera
  6. Den låter intressant. Tack för smakbite

    SvaraRadera
    Svar
    1. alltid intressant med andra kulturer och levnadssätt

      Radera