söndag 29 oktober 2023

En smakebit på søndag v. 43 2023

"Flyglarmet går i centrala Kiev. Sirenerna hörs knappt genom de tjocka väggarna, men larmappen i telefonen tjuter högt, blinkar rött och uppmanar mig att ta skydd. Det gör jag inte. Det är tidig morgon, sängen är bekväm och kievborna har för länge sedan slutat bry sig om de regelbundna flyglarmen. Det är långt till fronten. De ryska styrkor som försökte inta Kiev drevs bort för flera månader sedan och huvudstaden har inte bombats på ett bra tag. Plötsligt hörs det en dov duns. Sedan sirener från utryckningsfordon som närmar sig. Det får mig att äntligen hoppa  ur sängen där jag legat och dragit mig. En rysk kryssningsrobot har slagit ner mitt i en korsning 800 meter från lägenheten. Det är morgonen den 10 oktober 2022 och Ryssland har inlett sin nya bombningskampanj."

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i utmaningen En smakebit på söndag. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser utan att för den skulle spoila något. Min En smakebit på søndag v. 43 kommer från Landet som vaknade. Berättelser från Ukraina av Kalle Kniivilä. Fler smakebitar HÄR

16 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något alls om Ukrainakriget, böcker alltså. Jag vet inte riktigt varför, det känns omänskligt att säga att jag inte är intresserad men lite så är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att det är intressant med människors upplevelser. inte hade jag vågat ligga kvar i sängen när larmet gick

      Radera
  2. Hemskt när kriget bir det nya normala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kniivilä har haft med både Ryssland och Ukraina att göra

      Radera
  3. Jag har inte läst någon så aktuell bok om Ukraina. Tror inte jag vet riktigt var jag skulle börja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. boken har kommit ut i år. Kniivilä har arbetat både i Ukraina och Ryssland

      Radera
  4. Så himla tragiskt med allt detta. Man blir onekligen påverkad av sånt här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det blir man. de här personliga rapporterna från vanliga människor tycker jag en tar till sig på ett särskilt sätt

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Hemskt att läsa om hur det hemska normaliseras i krig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är just det där en inte begriper som en får förklarat för sig i den här sortens böcker. Landet som vaknade är en fackbok

      Radera
  6. Känner nog lite att det räcker med nyheterna. För tillfället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den här boken läser jag som en motvikt mot nyheterna. den hjälper en att förstå lite mera hur den enskilda människan upplever det hela

      Radera
  7. Jag har läst flera böcker om Ukraina-kriget, även denna. Nu är det nya krig på nya ställen och jag känner bara Stopp och belägg, nu orkar jag inte ta in mera. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. jag har inte läst så många. men den här verkar mycket bra. författaren har bott där och haft uppdrag i Ryssland. och han talar med vanliga människor som berättar om sin vardag

    SvaraRadera
  9. Den låter som en väldigt bra och intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är det. författaren har mycket på fötterna

      Radera