torsdag 26 oktober 2023

Helgfrågan v. 43 2023

Mias bokhörna: Helgfrågan v. 43: Berätta om en bok som fick dig att skratta högt eller gråta när du läste den. Roliga böcker läxser jag sällan. Men det finns ett par stycken som jag vet fått mig att frusta till med jämna mellanrum. Det som förenar dem är att de är absurda.
Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole handlar om Ignatius J. Reilley som aldrig kommit sig för med att flytta hemifrån. Han är inte korkad men han är lat. Jag kan tycka att hans mamma och hennes stolliga väninna är väldiga roande också när de drar iväg på sina shoppingturer. Romanen tilldrar sig i New Orleans på 1960 - talet. Författaren tog livet endast 32 år gammal och hans mor lät publicera boken. Den fick Pulitzerpriset 1881.

Snöstormen av Vladimir Sorokin är en annan favorit. 2017 läste Rolf Lassgård den som radioföljetong. Fullständigt sublimt. Distriktsläkare Platon Iljitj Garin har blivit kallad till Dolgoje, en avlägsen by, där den bolivianska svartsoten härjar. Befolkningen ska vaccineras och därmed räddas från att bli zombier. Brödkusken Harkel har en självgångare som drivs av femtio småhästar stora som rapphöns. Doktorn och Harkel ger sig iväg och råkar ganska snart i svårigheter av olika slag.

6 kommentarer:

  1. Snöstormen lämnade mig helt oberörd. Jag fattade inte ens att den skulle vara rolig.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. nej, som jag skriver fick båda böckerna mig att frusta (skratta)

      Radera
  3. Den första boken verkar många tycka är rolig, själv har jag dock inte läst den. Inte heller Snöstormen, men den verkar ganska... konstig?

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst någon av dessa böcker.

    SvaraRadera