måndag 16 oktober 2023

Boktriss v. 42 2023: Bokstaven S

Mias bokhörna: Boktriss v. 42: S

Författare: Sanna Samuelssons debutroman heter Mjölkat. Romanen är läst men jag har ännu inte skrivit om den. Den handlar om ett bondesamhälle som inte finns längre. Huvudpersonen, Ellen, är uppvuxen på landet men bor och arbetar nu i staden. En semester återvänder hon till gården där hon vuxit upp. Den har nu blivit sommarställe; skogen är såld och djur finns det förstås inga. Ellen flyttar in i sitt gamla rum och minns.

Boktitel: Slöseri av den argentinska författaren Maria Sonia Cristoff fick jag just som en Early Bird - försändelse från det utmärkta bokförlaget Tranan. Dottern gav mig en prenumeration på Tranans utgivning i julklapp; en fantastiskt fin julklapp som dimper ner i portioner när en minst anar. Slöseri ligger högst upp i läshögen.

Något på S på bokomslaget: Smultron på omslaget till den älskvärda bilderboken Trulsa hos mormor. Anna Riwkin - Brick, foto; Märta de Laval, text.

10 kommentarer:

  1. Den julklappen var sannerligen inte något slöseri. Vilken fin present!

    SvaraRadera
  2. så otroligt lyckad present! är så glad för den

    SvaraRadera
  3. trevlig post, inte bekant med böckerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. jättetrevlig! såsana överraskningar gillar jag!

      Radera
  4. Jag har nog inte läst någon av böckerna men stämmer in bra.

    SvaraRadera
  5. Tror bestämt att det finns för få böcker med smultron på omslaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vet flera men dem har jag inte läst!

      Radera
  6. Fint med smultron. Känns avlägset nu.

    SvaraRadera
  7. ja, det gör det. under min uppväxt fanns det gott om smultron i vägdikena och hagarna

    SvaraRadera