tisdag 11 maj 2021

Tisdagstrion v. 19 2021: Guld, silver eller annan metall i titeln


 Ugglan & Boken: Tisdagstrion v.19: Guld, silver eller annan metall i titeln


 

1. Om snö och guld. Ny bok av Inger Edelfeldt. Miranda har en strulig uppväxt. Hennes överlevnadsstrategi är fantasier och teckning. Föräldrarna finner hon obegripliga. Förhållandet till modern är sårigt. I nutid ser hon tillbaka på uppväxten. Hur kan en begripa den form en stöpts i är frågan hon ställer sig.

2. Kvicksilver av Karl Johan Nilsson från 2000. Den tilldrar sig på 1700 - talet i staden Dunst. Bartolomeus Kaiser har ägnat sitt liv åt läkekonsten. De flesta sjukdomar behandlar han med sitt eget kvicksilverpreparat. Hustrun går det inte så bra för. Hon tappar både hår och tänder. 

3. Jord av järn, himmel av koppar av Yasar Kemal. Den tilldrar sig i en turkisk by på 1950 - talet. Vintern är hård. Förra årets bomullsskörd var dålig och folk har det väldigt fattigt och alla står i skuld till handelsmannen.

25 kommentarer:

  1. Roligt att du fick med kvicksilver. Det har ingen av oss andra.

    SvaraRadera
  2. passande titlar du hittat, läst en

    SvaraRadera
  3. Kvicksilver blir jag nyfiken på. Kemal bok har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är väldigt speciell. Kemal läste jag en del av för många år sedan

      Radera
  4. Känner inte till någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Edelfeldt är mycket ny. Kemals bok kom redan 1973

      Radera
  5. Har inte läst någon av dessa. Kemal är jag nog lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kemal läste jag mycket för många år sedan. mycket intressant och läsvärd

      Radera
  6. Om snö och guld har jag hört en del bra om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag har just börjat på den och hoppas mycket på den

      Radera
  7. Kände inte till någon av dem - inte ens Kemals. Kvicksilver lät ju intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är mycket intressanta var och en på sitt sätt

      Radera
  8. Inte läst dessa. Kul med en Kemal!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kemal är en klassiker vid det här laget

      Radera
  9. Kvicksilver var inte illa att få med. Kul :)

    SvaraRadera
  10. Dessa har jag ännu inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. dinns endast ett sätt att åtgärda detta på

      Radera
  11. Känner inte igen någon av dina böcker. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Edelfeldt är så ny; Kemals från 1973; Kvicksilver 2000

      Radera
  12. Kvicksilver låter både intressant och lite obehaglig. Edelfeldts bok skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag hoppas få läsa den klart snart. Kvicksilver är så klart obehaglig

      Radera
  13. Lyckat att få in två metaller i en titel. Bara läst Låt tistlarna brinna! av den författaren, och detta för väldigt länge sedan. Tack för tipsen!

    SvaraRadera