söndag 9 maj 2021

En smakebit på søndag


"När en Forsyte förlovade sig, gifte sig eller föddes - var alltid de andra Forsytarna närvarande. När en Forsyte dog  - men ingen Forsyte hade ännu dött, de dog över huvud taget inte. Döden var något, som alldeles stred mot deras grundsatser, de vidtog försiktighetsmått mot den, instinktiva försiktighetsmått, naturliga för personer med högt uppdriven livskänsla,  som inte kunde finna sig i att man gjorde intrång på deras äganderätt. De Forsytar som denna dag blandade sig i skaran av övriga gäster hade en mer än vanligt välvårdat, en spörjande vaken säkerhet, en magnifik värdighet, som om de hade rustat .sig för att motstå ett anfall. Det var som om Soames Forsytes sedvanliga rynkning på näsan hade spritt sig till de övriga. De tycktes vara på sin vakt. Denna undermedvetna en-gard-stämning gjorde gamle Jolyons mottagning till det psykologiska ögonblicket i familjens historia och gjorde den till förspelet i  dess drama."

Från sidan 16 i Förmöget folk av Nobelpristagaren 1932 författaren John Galsworthy. Serien kallas Forsytesagan

Läsutmaningen på søndagar går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås! Denna veckan är det Mari på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR                                                                                                                       

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. jag försöker få tag i den äldsta inspelningen men det verkar svårt

      Radera
    2. tant Hannele på Hisingen9 maj 2021 kl. 00:47

      loppisfynd

      Radera
    3. förmodligen min mataffär, 4 dvd för 99 kr

      Radera
  2. Forsytesagan är jag ju bekant med, men bara i form av TV-serien. Den gamla då, det har tydligen kommit en ny också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror inte att jag läst serien. men jag har sett två olika TV-versioner av den

      Radera
  3. Forsytesagan är förknippad med TV för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. för mig också, men jag tänkte att jag skulle läsa den också

      Radera
  4. Forsytesagan känner man ju igen, men jag har aldrig funderat något vidare på vad den faktiskt handlar om. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att den skildrar en intressant tid och intressanta relationer mellan människor

      Radera
  5. Tack för smakbiten känner mig helt borta här, ingen aning om vem det är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har gått i TV för inte så många år sedan. dessförinnan fanns det en äldre serie som var ännu bättre

      Radera
  6. Har nog sett delar av tv-serien när mamma och pappa såg på den. tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det finns två intressanta TV -serier; 1 gammal och 1 nyare

      Radera
  7. Forsytesagan är bekant, från tv, minns dock inte riktigt när den gick. Finns kanske flera versioner? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns inte heller når någon av serierna gick. men jag tror att det var åtskilliga år mellan dem. och den äldsta var bäst

      Radera
  8. Forsytesagan har jag sett men var väldigt ung då. Men jag gillar genren, hellre dock som tv-serie än som bok. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har sett två olika TV - serier och gillat dem mycket, särskilt den äldsta. och nu vill jag läsa böckerna också

      Radera
  9. Redan när jag såg omslaget tänkte jag på Soames Forsyte, och tydligen hade jag rätt :)
    Den har producerats som TV-serie på nytt, men jag skulle vilja se den gamla TV-serien som jag såg som barn. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den gamla serien med Eric Porter som den dystre Soames var absolut bäst. den senare serien har inte samma tyngd

      Radera
  10. Jeg har også bare hørt om Forsytesagan på TV. Når jeg leser smakebiten din tror jeg det er helt klart at jeg ikke har lyst til å lese boken :-)
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har sett båda TV - serierna och är mycket intresserad av att läsa böckerna

      Radera
  11. Har sett serien för länge sedan, föräldrarna hade böckerna, men jag har inte läst dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har sett två olika TV - serieversioner. den gamla serien var bäst med Eric Porter i huvudrollen

      Radera
  12. Nå føler jeg at jeg burde ha hørt om denne serien før, i og med at forfatteren er Nobelprisvinner, men jeg må innrømme at dette var nytt for meg. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo! har sett två olika TV-teaterversioner av denna serie. den gamla var bäst

      Radera