söndag 30 maj 2021

En smakebit på søndag v. 21 2021

" Ett stulet pas kan ta dig en bit på vägen. I mitt fall var det förbi tullen på Heathrow där jag stod u EU - kön och hoppades att jag skulle slippa fejka en svensk accent när en tjänsteman med tom blick kontrollerade mina papper. "Du ska vara här i tre veckor." Hon kastade en blick på mitt landing card. "Och varför är du här?" - "Semester." Det finns vissa fördelar med att vara 1.80 centimeterlång blondin  som stiger av ett plan från Reykjavik. Tulltjänstemannen nickade, sköt tillbaka passet över disken och bytte fokus till personen som stod bakom mig. I en vinttnesidentifiering skulle man kunna förväxla mig med kvinnan på det svenska passet, vi var bådalånga med axellångt stripigt hår och gråblö ögon. Den största skillnade var att Cassandra Neary från New York  kunde åtalas för medhjälp till fler än ett mord. Dagny Ahlstrand från Uppsala, Sverige, missbrukare. men så vitt jag visste hade hon inte mördat någon. Inte än."

Från sidan 10 i Skarpt ljus av Elizabeth Hand

 
Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi delar med oss av det vi just läser  utan att för den skull avslöja något. Den här veckan är det Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR


24 kommentarer:

  1. ny författare för mig, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är tredje delen i en trilogi. har läst första. andra delen står i hyllan

      Radera
  2. Har bara läst en bok av Elizabeth Hand. Tror jag gillade den. tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är väldigt förtjust i de båda romanerna om Cass Neary som jag läst. det finns en del till och den står i min hylla

      Radera
  3. Tycker jag känner igen författaren... jo, det var ju henne jag blev nyfiken på för något år sedan. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste första delen för ett par år sedan. Skarpt ljus är den tredje delen i serien om Cass Neary. del två har jag i hyllan

      Radera
  4. Har inte läst något av henne men det där lät ju spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket noir. men jag gillar antihjältinnan Cass Neary

      Radera
  5. Tack för tips den verkar spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är den. men det är feel - bad; noir

      Radera
  6. Jag har läst första boken om Cass Neary och vill gärna läsa mer, men fastnade någonstans på vägen. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. andra delen heter Se mörkret. Generation Loss är titeln på första delen. men hon har skrivit annat också

      Radera
  7. Känner inte till författaren, men boken verkar spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket spännande. liksom första delen Generation Loss. andra delen Se mörkret ska jag läsa efter Skarpt ljus

      Radera
  8. Känner igen författarnamnet, tror jag funderade på att läsa någon bok som en såg lite här och var då, men det blev inte så. Verkar vara en spännande bok.Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket annorlunda; mycket noir; mycket London och vad som kan dölja sig bakom de blanka tjusiga fasaderna i Canary Wharf

      Radera
  9. Det var en interessant smakebit, den fikk jeg lyst til å lese. Den er ikke oversatt til norsk, men jeg noterer meg den engelsk tittelen.
    Takk for tips og ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. första boken om antihjältinnan Cass Neary heter Generation Loss. andra delen Se mörkret. Skarpt ljus är tredje delen. mycket spännande

      Radera
  10. Tack för smakbit, Island vill jag gärna åka till, synd att det är så dyra resor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det mesta i romanen tilldrar sig i London. där kan en leva billigare än på Island

      Radera
  11. Man blir interessert i hva som skjer videre. Spenennde. Håper boken er bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. de tre romanerna som handlar om Cass Neary är väldigt spännande och annorlunda. noir

      Radera
  12. Låter som en bok jag skulle gilla. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. första boken i serien är Lost Generation. jättebra. andra boken är Se mörkret och tredje denna. Skarpt ljus

      Radera