onsdag 10 februari 2021

Veckans kulturfråga v. 6 2021

 

enligt O: Veckans kulturfråga: Vilken bok skriven för unga tycker du är riktigt bra?

Alldeles nyligen började jag läsa Janne min vän av Peter Pohl som är Stockholm läser - boken i år. Jag har inte kommit så långt, men jag tycker väldigt mycket om det jag läst. Jag kan verkligen förstå att den boken älskas av många. Egentligen tycker jag att det verkar vara en vuxenbok också. 

När hundarna kommer av Jessica Schiefauer är också en bra och gripande ungdomsbok. Ungdomsböcker är inte min starkaste gren men en och annan läser jag och förvånar mig över alla problem  och hemskheter som möter de stackars unga under vuxenblivandet. Många gånger tänker jag men det där är ju vuxenproblem! Jag frågar mig om en nödvändigtvis måste tynga de unga med allt som skulle kunna hända men kanske inte gör det? Antagligen har jag fel. Jag tålde mycket mer som yngre om jag tänker efter. En blir blödigare med åren.

13 kommentarer:

  1. Svar
    1. håll till godo! och jag glömde ju att jag nyligen läst Brun flicka drömmer också

      Radera
  2. Tänk så förfärliga Bröderna Grimms sagor är. Människor som säljer sin själ till Djävulen, barn som av föräldrarna sätts ut i skogen, fåglar som hackar ut ögonen på Askungens elaka styvsystrar...
    Men som barn hade jag inget som helst problem med att läsa dem. Man ska nog inte alltid lägga ett vuxenperspektiv på det barnen ser och läser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, visserligen. men det var ju sagor. det som berättas i ungdomsböcker nu är ju sådant som media rapporterar varje dag. men jag vet verkligen inte. jag inser att jag är lite väl vuxen

      Radera
  3. När hundarna kommer är bra! Pohl har jag inte läst.

    SvaraRadera
  4. När hundarna kommer var verkligen bra! Janne min vän fick jag också upp ögonen för nu när den blev Stockholm läser-valet. Ska nog läsa den, jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har i alla tider hört så mycket talas om den så nu ska jag göra det. har den på telefonen

      Radera
  5. Tror att jag bara läst en enda av Pohl. Den handlade om incest och var kolsvart, så jag tappade lusten för honom. Kände inte att nån ungdom skulle må bra av den heller ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det är ju det jag undrar. behöver ungdomar den sortens litteratur? en vill instinktivt skydda lite. men det är kanske fel?

      Radera
  6. Väldigt roligt att den blir årets bok i Stockholm Läser tycker jag, som inte bor i Stockholm, men gillar att ungdomsböcker lyfts.

    SvaraRadera
    Svar
    1. särskilt om de är bra. och denna började bre

      Radera