söndag 7 februari 2021

En smakebit på søndag

 

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna.

"Ett foto av en mor och ett nästan nyfött barn. Det är du och jag, Gerda. Men du ser så varmt och innerligt på mig. Det förbryllar mig. Du bär en sommarklänning, medan jag är inbyltad i mössa och skyddande höljen, en liten kålmask bara. Ansiktet är pyttelitet, ögonen stängda, kanske sover jag. Är det därför du kan titta på mig så ömsint; för att jag inte ser på dig? " Genom alla år återkom du ju till det där med min blick. Hur kritiskt jag tittade på dig redan som nyfödd. Det var något att skämta om, och du gjorde det ofta."

Från sidan 9 i Om snö och guld av Inger Edelfeldt. Fler smakebitar HÄR

22 kommentarer:

  1. Känner igen den från förra veckan, dock lite längre den här gången. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här var ju annorlunda 🙂 Känner igen författaren, tror det har stått en del i tidningarna, men har inte läst något av henne.

      Radera
    2. hon har ju skrivit mycket, men jag tror inte att jag läst något av henne tidigare

      Radera
    3. ja, det blev fel i hastigheten på nattkröken. men nu är rätt smakebit på plats. tack för att du påpekade!

      Radera
  2. denna hämtade jag på biblioteket, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är nyfiken på den. har bara läst några sidor.

      Radera
  3. Känns lite som ett märkligt förhållande mellan barn och mor...

    SvaraRadera
  4. Jag har sett boken men ingen författare jag känner till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon har skrivit mycket och många tycker mycket om henne. jag tror inte att jag läst något av henne tidigare

      Radera
  5. Kallar hon sin mor för Gerda? Det var nog inget varmt förhållande mellan mor och dotter. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan en nog utgå ifrån att det inte var

      Radera
  6. Jag har läst några böcker av Edelfeldt, den här titeln verkar ganska tung. Fast utvecklingsromaner driver ju handlingen framåt. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är ju svårt när mor och dotter har svårt att fördra varandra

      Radera
  7. Känner till författaren men tror inte jag läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte jag heller. men hon har ju skrivit mycket

      Radera
  8. Känner igen boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är fin, tycker jag. behaglig stil också

      Radera
  9. Jag tror inte jag har läst något av Edelfeldt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag har inte läst något tidigare, men nu tänkte jag att det skulle bli av

      Radera
  10. Jag borde nog läsa den här, har bara läst en barnbok av henne typ 1984. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att den här är bra. har inte kommit så långt ännu

      Radera