tisdag 16 februari 2021

Tisdagstrio v. 7 2021: Biblioterapi (böcker som får mig att må bra)


Ugglan & Boken: Tisdagstrion: Biblioterapi 


1. Biblioterapi: hälsofrämjande läsning i teori och praktik. 2020. Det första samlade verket om biblioterapi på svenska. Författare: Cecilia Pettersson


2. Dikter av Harry Martinson. Om blekingska daggmaskar, lador, igelkottar, koögon och insjöar. En oslagbar följeslagare


3. Vems lilla mössa flyger. - Korken flyger. - VLMF (Vad lever man för) Barbro Lindgrens oförlikneliga trio om Barn-Hans, Nöken, Farbror - Nallen, bisamråttan med flera. Dråpligt, vemodigt och fantasifullt.

28 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av dessa, men Barbro Lindgren är ju bekant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hennes böcker är vänliga, roliga, vemodiga och underbart absurda

      Radera
  2. Känner inte till någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Att det finns böcker om biblioterapi har jag inte förstått förrän idag. Dina andra två tips håller jag helt med om. Skulle funka utmärkt för mig.

    SvaraRadera
  4. Jag läser för lite poesi. Kanske borde kolla på biblioteket efter Harry Martinssons bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns så många fina samlingar med Harry Martins dikter. de är väldigt speciella. Barbro Lindgrens vackra, vemodiga och absurda böcker tycker jag att du skulle pröva också

      Radera
  5. Inte läst någon av dem, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  6. Se där, du har också hittat en bok om biblioterapi. Jag kände faktiskt inte till begreppet. Martinson har jag faktiskt inte läst så mycket av, men inser att jag borde. Och Vems lilla mössa har jag faktiskt inte heller läst.

    SvaraRadera
  7. Ja där se man visste det fanns böcker om det.

    SvaraRadera
  8. Nope, dessa kände jag inte till. Tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Vilken fin blandning. Har bara läst Vems lilla mössa flyger

    SvaraRadera
  10. Alla tre låter intressanta! Kan nog tänka mig att prova dem. Tack för tips!

    SvaraRadera
  11. Barbro Lindgren såklart! Den första boken om Biblioterapi har jag sneglat på men ännu inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barbro Lindgren är något alldeles speciellt. försökte få författaren att komma och berätta men det var innan boken kommit ut

      Radera