fredag 19 februari 2021

Fem en fredag v. 7 2021: Problemlösning

elisamatilda:  Problemlösning 

1. Vad lagar du till middag om du inte har något i kylen?
Då blir det linssoppa av något slag

2. Vad gör du om håret är blött och du är sen någonstans?
Jag drar ner mössan över hela härligheten och ger mig iväg

3. Om mobilen inte fungerar, hur får du tag i någon?
Jag går ut på trappan och ropar. Om ingen svarar går jag in till grannen och lånar deras fasta telefon.

4. Vad gör du om du inte hittar något i en butik och ingen personal finns i närheten? Jag letar upp något personal - eller lagerutrymme och rotar fram någon.
5. Om du gick vilse i en skog utan karta eller kompass, skulle du kunna hitta ut? Jag hittar bättre i skogen än i staden, vilket i och för sig inte betyder så mycket. Men jag skulle börja med att lyssna och sortera bort ljuden från varg och vildsvin och försöka urskilja motorljud eller ljud av skogsarbete. Om jag inte kunde höra något skulle jag gå på känn för att så småningom komma fram till någon väg eller stig och nå bebodda trakter. Det har hänt IRL.

18 kommentarer:

  1. Vargarna kan jag nog hantera, men jag skulle bli riktigt rädd om jag stötte på en vildsvinsflock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad skulle du göra åt vargarna, Robert?

      Radera
  2. Spännande med varg tycker jag, dock vet jag inte riktigt om jag är så sugen på att möta en när jag är själv eller ute med hunden, tänker mig att det kan bli lite jobbigt om vargen och hunden börjar bråka.... Kul att det gick bra för dig när det hände, jag tror att jag fortfarande skulle skutta omkring i skogen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade kommit rejält på sned, men jag visste precis var jag var när jag äntligen nådde bebyggelse

      Radera
  3. man kan alltid skrapa ingredienser till en god soppa, det är mysigt att gå på okända stigar

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja visst är det trevligt att bana nya vägar i skogen. men det kan bli oväntat långa promenader

      Radera
  4. Jag vill inte möta varken varg eller vildsvin i skogen, så skogen får nog vart för mig, som hittar dåligt där.
    Annars har du bra svar enligt mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. trattkantarellerna jag plockade i år växte i vildsvinens spår. eller rättare sagt var det väl tvärtom

      Radera
  5. Är väldigt impad över ditt sista svar. Jag menar inte vet jag hur en varg eller ett vildsvin låter. Fantastiskt duktigt av dig! Jag har noll lokalsinne i skogen, men med en karta i näven klarar jag mig bra i en stad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vet inte heller hur de låter. men om de hade låtit hade jag säkert vetat det. jag har noll lokalsinne överallt

      Radera
  6. Sortera bort ljud från varg eller vildsvin??? Iik, det har jag aldrig gjort fast jag bor på landet! Låter dom?? Du är en tuffing. Jag drar också ner mössan, fast i nte mitt i sommaren, då torkar ju håret snabbt ändå

    SvaraRadera
    Svar
    1. i skogen tror jag att jag hör allt möjligt. jag blir glad när jag hör mänskliga ljud, bilar eller hundar

      Radera
  7. Linssoppa lät riktigt gott :). Jag tänker så sällan på att man kan laga sådant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är i varje fall en mycket godtagbar lösning. jag försöker laga lite vegetariskt då och då. med skiftande resultat

      Radera
  8. Linssoppa är väldigt gott. Jag har aldrig gjort det själv, men min dotter gör en underbart god sådan.
    Ha en skön helg!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns så många olika sorter att välja på. somliga är jätteduktiga på att laga gott vegetariskt. jag gör mina försök

      Radera
  9. Härliga svar Mrs Calloway. Sitter här och småfnissar för mig själv när jag ser framför mig hur alla människor står på trappan och ropar på varandra! Det vore betydligt roligare än när dom sitter och glor i en mobil! 😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. min pappas faster berättade att så hade hon och en annan tant i byn gjort. de ropade alltså till varandra från respektive trappa när det var dags för kaffe.

      Radera