söndag 21 februari 2021

En smakebit på søndag


"Skymningen hade börjat falla när Märta  Larsson steg ut på Riddargatan för att gå hemåt. Hon hade tittat in en stund på Högre lärarinneseminariets lokaler, där hon gått på föreläsningar bara drygt ett år tidigare. Riddargatan 5: hon tyckte om den fina byggnaden. I vinterdimman låg den insvept i minnen. Det lyste varmt ur de höga fönstren. Där hade hon träffat så många föreläsare och jämnåriga kvinnliga studenter med samma intressen som hon själv. Berömdheter som Selma Lagerlöf hade en gång gått där. Nu hade hon bara kikat in som hastigast för att se om någon bekant råkade vara kvar en fredagseftermiddag. Några hade hon träffat på. Pratat en stund. Sedan stigit ut i skymningen. Brevet till Dan hade hon postat tidigare på dagen. Hon hade skrivit det på Café du Prince, hon hade suttit där häpen över hur det gamla caféet på Mäster Samuelsgatan nu byggts om."  

Från sidan 11 i Hon vars hjärta var som mitt. Dan och Märta . En kärlekshistoria av Göran Greider

En smakebit på søndag är en läsutmaning som går ut på att en delar med sig av det en just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det Mari på den norska bokbloggen Fluktenfra virkeligheten som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

26 kommentarer:

  1. Göran Greider känner jag ju till, men har bara läst kolumner av honom. En hel bok har jag svårt att tro att jag skulle klara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. svårt att säga. har mest lyssnat till Göran Greider. får se hur det går

      Radera
  2. gillat det jag läst av Greider, blir lite förvirrad av smakbiten... Dan Andersson...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. boken handlar om Dan Andersson och Märta Larsson och deras kärlekshistoria. det blev lite suddigt på nattkröken

      Radera
  3. Alltså den Dan Andersson? Är uppvuxen med hans poesi (i synnerhet den tonsatta) och blir nyfiken nu. Har inte läst något av Greider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte heller läst något av Greider, men lyssnar gärna till honom i Godmorgon, världen. boken handlar om Dan Andersson och hans kärlek Märta Larsson

      Radera
  4. Är det Göran Greider eller Dan Andersson som är författaren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. bra att du är uppmärksam, Robert. jag sov nog redan. borde ha gjort det i alla fall

      Radera
  5. Spelar ingen roll vilken författare det är, boken är inget för mig.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. intressant! hur vet du det så där med en gång? kram på dig!

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Ny bok för mig, ska kolla upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar Dan Andersson. men jag kände inte till den här kärlekshistorian

      Radera
  7. Jag har haft planer på att läsa denna, bor ju i Dan Anderssons tassemarker, och tycker mycket om hans dikter. Greider är en profil här i Dalarna, men jag har inte läst hans böcker. Tack för smakbit och påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker om de tonsatta dikterna och vill gärna läsa boken. om jag hinner. kort lånetid, förstås

      Radera
  8. Har inte läst Greider men blir ändå glatt överraskad av smakbiten, boken känns läsvärd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att boken är mycket läsvärd och jag hade redan innan tänkt att jag skulle läsa några av Greiders böcker

      Radera
  9. Lyssnat på Greider i något tv-program men har inte läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag lyssnar gärna på honom i olika debattprogram

      Radera
  10. Den kan vara ngt för mig, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten, har inte läst något av Göran greider.

    SvaraRadera
  12. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. alldeles ny. jag förväntar mig en del av den

    SvaraRadera