söndag 10 maj 2020

En smakebit på søndag

"Väckarklockan ryckte honom till liv. Det var mars månad och fortfarande beckmörkt ute. Martin vältrade sig upp, tände sänglampan och stängde av alarmet. På mobilskärmen lyste ett sms från hans son, skrivet 03:51. Kommer snart. OBS undanber mig all uppvaktning. Martin suckade. Elis hade firat sin stundande födelsedag på Jazzhuset, som tydligen inte var ett ställe för pardans längre, och någonstans mellan krogen och hemmet hade han uppenbarligen ansett det nödvändigt att påminna sin pappa om att han inte ville bli sjungen för. På vägen till badrummet knackade han på sonens dörr och fick en dämpad grymtning till svar. "Grattis på födelsedagen", sa Martin. Han satte igång kaffekokaren. Han hämtade tidningarna på hallgolvet. Han rostade bröd och kokade sitt ägg. Lagom till kultursidorna dök hans yngsta barn upp, gick raka vägen till diskbänken, hällde upp ett glas vatten och svepte det."

Från sidan 11 i Samlade verk av Lydia Sandgren 

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan håller Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten i trådarna. Fler smakebitar HÄR.

31 kommentarer:

  1. lite nyfiken på denna, tack för smakbiten, trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är så maffig att jag köpte den. vill inte jäkta. trevlig söndag, du också

      Radera
  2. Jeg hadde ikke hørt om denne forfatteren før så jeg slo henne opp på Goodreads. Hun har tydeligvis debutert med denne boken, og da er det ikke så rart jeg ikke kjenner til henne. :-) Boken hørtes interessant ut.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har sett så mycket positivt om boken så jag hoppas att den är bra när jag nu har gått och köpt den!

      Radera
  3. Känner igen boken, den har synts en hel del i mitt flöde den senaste tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. för att vara en debutant har den blivit mycket omskriven

      Radera
  4. Lite nyfiken men formatet avskräcker :) Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är bra stil, men den är tät. jag köpte den för jag vill inte bli jagad

      Radera
  5. Har läst mycket positivt om den här boken men får erkänna att antalet sidor avskräcker.

    SvaraRadera
  6. Att bli ryckt till liv av väckarklockan låter obehagligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är förfärligt! försöker undvika det så långt det är möjligt

      Radera
  7. Har sett den här någonstans, men inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är ganska omskriven. tror att Lydia Sandgren var med i Babel också

      Radera
  8. Jag har sett denna nya bok i recensionsvimlet. Mellan fiction och verklighet? Ja, den kan vara bra, viss igenkänning i din smakbit. Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag trodde att det var fiktion? och att miljön är Göteborg. men vi får se

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Jag har sett den på några bloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har skrivits en del redan, ja. hoppas att lovorden håller!

      Radera
  10. Når en debutant kaller boken for Samlede verk blir jeg nysgjerrig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en häpnadsväckande titel!

      Radera
  11. Den här boken är jag väldigt nyfiken på. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Väckarklockor är ett otyg! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. usch, ja! de har en tendens att förstöra resten av dagen också

      Radera
  13. Tack för smakbiten, jag har sett den här boken men kände inte till så mycket om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har hört intervjun i Babel, men jag har ännu inte läst så mycket i boken

      Radera
  14. Att fira sin födelsedag på ett jazzhus skulle kanske vara en idé. Jag får väl läsa boken och se vad som händer :)

    SvaraRadera