lördag 2 maj 2020

En smakebit på søndag

"Coraline upptäckte dörren när de just hade flyttat in i huset. Det var ett väldigt gammalt hus. Det hade en vind under taket och en källare under marken och en igenvuxen trädgård med enorma gamla träd. Coralines familj ägde inte hela huset, det var för stort. I stället ägde de en del av det. Det fanns andra människor som bodde  i det gamla huset. Fröken Spink och fröken Kraft bodde i våningen under Coralines, på bottenplanet. Båda två var gamla och runda. De bodde tillsammans med flera ålderstigna skotska terriers som hette sådant som Hamish och Andrew och Jock. Förr i tiden hade fröken Spink och fröken Kraft varit skådespelerskor, berättade fröken Spink för Coraline första gången de träffades."

Från sidan 5 i Coraline av Neil Gaiman. Illustrerad av Chris Riddell. 

En smakebit på søndag är en läsutmaning som den här veckan administreras av Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger. Uppgiften går ut på att vi delar med oss av det vi just läser utan att avslöja någonting. 
Fler smakebitar R

27 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Neil Gaiman är en författare jag skulle vilja ta mig för att läsa något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har försökt en gång tidigare. det gick inte bra...

      Radera
  2. Neil Gaiman här också alltså. Jag borde verkligen läsa något mer av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag brukar inte förstå mig på honom men jag tänkte att den här kanske skulle fungera

      Radera
  3. verkar vara en gullig bok, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. någonstans har jag en film med samma namn

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Maken välbekant med författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. många älskar honom har jag förstått

      Radera
  5. Jeg er så glad i Neil Gaimans bøker ( han skriver fantastisk) og denne har jeg lest flere ganger. Jeg har også sett filmen. Så jeg tror jeg kan historien veldig godt :-)
    Men det betyr ikke at jeg ikke vil lese den enda flere ganger :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vet att jag är lite ensam om att inte förstå mig på honom. men den här boken verkar tilltalande. dessutom har jag filmen, men jag har inte sett den

      Radera
  6. Det låter som en trevlig bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Ja den har jag läst, mycket fin och lite läskig. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
  8. Hm, den här har jag läst. Minns att jag tyckte om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nu är det flera som varit positiva. det bådar gott

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Gillar verkligen den boken. :)

    SvaraRadera
  10. Den verkar läsvärd. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. jag tror att jag föll för omslaget. gillar lila. och så vill jag försöka förstå Gaiman

    SvaraRadera
  12. Jag har bara sett namnet flimra förbi, men har inte varit så intresserad av den genren. Mycket fantasi i denna bok, kanske inte så tokigt ändå, nya annorlunda världar kan vi alla längta till ibland. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vanligtvis är jag inte så väldigt intresserad heller, men omslaget lockade lite och dessutom har jag filmen. och så är det ju roligt med en utmaning

      Radera
  13. Läste den för flera år sedan och tyckte om den. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter uppmuntrande. jag är en liten aning skeptisk

      Radera
  14. Ga faktisk bort denne i julegave (eng.versjon), har ikke lest den selv. Har alltid hatt lyst though.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter bra. om du har gett bort denna som julklapp har det funnits något du gillat hos den

      Radera
  15. Like Gaimans bøker, men denne har jeg ikke lest enda. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera