söndag 17 maj 2020

En smakebit på søndag

"I slänten bligade midsommarblomstren med sina violetta stånd, mellan lövträden skummade hundkexets skira spets och ännu kunde de förnäma liljekonvaljernas sista små klockor hittas i ekarnas skuggiga sänkor. I vägrenarna glänste smörblommor gyllene och frejdigt som om allt det gula förebådade ett trösterikt överflöd av smör. Johannes Döparens dag stod för dörren. Och mellan husen på Östregårdens stenlagda gårdstun dånade en högtidlig stämma: "Mitt namn ska vägleda er att till Guds ära vara fruktsamma!" Komminister Efraim Landelius höll just på att avlsuta sin midsommarpredikan på förstugtrappan. "Efraim betyder fruktbarhet," viskade fru Margareta till sin piga Sissel."
.
Från sidan 12 i I oxögat av Ida Andersen. Bokförlaget Polaris 2019
Läsutmaningen En smakebit på søndag innebär att vi delar med oss av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna den här veckan. Fler smakebitar HÄR

28 kommentarer:

  1. många intressanta svenska författare, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. ja, det här är en debut som jag är nyfiken på

    SvaraRadera
  3. Den vill jag verkligen läsa!

    SvaraRadera
  4. Den här står i hyllan och väntar. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Skriver upp på läslistan, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör du rätt i! den verkar verkligen intressant

      Radera
  6. En okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en debut. det är så många nya okända som skriver så bra

      Radera
  7. Først så jeg for meg et nydelig bilde av alle blomstene og alle fargene. Og så stoppet jeg brått opp med Efraim og fruktbarhet. Det minnet meg om en sekt, men nå er jeg sikker helt ute på viddene :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror inte att det rör sig om en sekt. kvinnorna fnittrar och har roligt. men jag har inte läst så långt

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Den vill jag nog läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så roligt! jag ser också fram emot vidare läsning

      Radera
  9. Denna tyckte jag mycket om! Tack för smak, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter ju lovande. jag fortsätter läsningen!

      Radera
  10. Har sett den här på jobbet men inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Lite nyfiken på denna. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Den finns i min läsahög och jag har tänkt läsa den snart. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Den boken verkar intressant. Skall läsa den ganska snart. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hoppas att den fortsätter att vara intressant

      Radera
  14. "Ett trösterikt överflöd av smör" var ett roligt uttryck.

    SvaraRadera
  15. Tack för smakbiten, men jag blir inte riktigt övertygad... Man kan ju inte gilla allt!

    SvaraRadera