torsdag 7 maj 2020

Helgfrågan v. 19

Idag är det bloggen Just här -  just nu som ställer veckans helgfråga i 
Mias bokhörna.

Vilken bok skulle du rekommendera en lycklig person att läsa? Vilken bok skulle du rekommendera till någon som verkar sorgsen?
Jag tror att jag skulle rekommendera samma bok; något som intresserar och engagerar. Själv läser jag just nu en roman som handlar om trojanska kriget sett ur kvinnosynvinkel, nämligen Flickornas tystnad (2020) av Pat Barker. 
Igår läste jag ut Åsa - Hanna (1918) av Elin Wägner. Båda fängslar och suger in en i sin tid och miljö. Jag kommer att formulera några tankar om dem båda så småningom.  
Bonusfråga: Har ni något tips för att motverka trötthet?
En ska göra precis det en absolut inte har lust med, nämligen gå ut och gå. Gärna med en bra bok i öronen, eller musik. Just nu har jag PO Enquists självbiografiska, Ett annat liv, som promenadsällskap. Han läser själv. 

18 kommentarer:

  1. Tack för boktipset.Promenader är verkligen bra om man vill få mer energi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, faktiskt. det kräver inga redskap och ger frisk luft dessutom. jag brukar tycka att det är tråkigt att bara gå. men med rätt bok i ört så går det

      Radera
  2. trojanska kriget kanske kan ge tröst

    SvaraRadera
  3. Jag har också bok i öronen när jag är ute och lunkar. Den prisade "Ett annat liv" tyckte jag inte alls om när jag läste den ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste den när den kom ut och tyckte om den. men nu läser han själv och det är ett plus tycker jag

      Radera
  4. Alla borde promenera mera. Det är bra på alla möjliga sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker ju vanligtvis att det är urtråkigt att promenera. men med en bok i örat går det bra

      Radera
  5. Brukar också promenera med ljudbok i öronen men det beror lite på var jag går, men det är många gånger trevligt att ha lite ”sällskap”.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det gör det möjligt för mig att promenera frivilligt utan att ha jättetråkigt

      Radera
  6. Du har så rätt, promenader eller annan motion piggar upp, speciellt när man inte har lust att gå ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är ju det där med att lyfta sig i håret

      Radera
  7. Du har så rätt, det som intresserar och engagerar är funktionellt oavsett sinnesstämning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att jag konstaterat det genom egen erfarenhet

      Radera
  8. Tack för boktips. Just nu vill jag bara sova.

    SvaraRadera
  9. Känner inte till boken/böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. se https://mrscalloway.blogspot.com/2020/05/flickornas-tystnad.html

      Radera