måndag 9 december 2019

Utmaning: Authors & Characters - Anna

I Lyrans måndagsutmaning Authors & Characters gäller det idag namnet Anna.

Författaren får bli Anna Maria Lenngren.
"Fru Lenngrens poesi är själv granris och blåklint, den doftar, den fägnar ögat, men den även sticks."
Så karaktäriserade 1800-talpoeten Oscar Patric Sturzen - Becker
Anna Maria Lenngrens (1754 -1817) författarskap.
 

Torkel Stålmarck, docent i litteraturvetenskap och en av våra främsta kännare av 1700-talets litteratur, har tidigare skrivit biografier om bl. a. Hedvig Charlotta Nordenflycht och Bellman.
Nu har biografin om
Anna Maria Lenngren, Granris och blåklint, kommit.
Det är en saklig, sparsmakad bok som utgår från Anna Maria Lenngrens verk.
Författarinnan framstår som en klok, kvick och företagsam kvinna som ändå kom att stå i skuggan av sin man, tidningsmannen Carl Peter Lenngren, och -
Åldrandet var för AML ett problem som hon ofta återkom till i sin diktning.
Så t. ex. i Gubben från 1795:

Jag saknar all min forna kraft -
Min vän! jag nalkas ålderdomen;
Av hull och vador som jag haft
Vad är mig övrigt - endast stommen.

Och i Mor och dotter:
---
Än täck som mor och med sin dubbla haka
hon lämnar klokt de ungas tidsfördriv;
i dansen mer ej dunstar bort ett liv,
som helgat är åt hushåll, barn och maka.
 


Fiktiv Anna: 
Anna Fekete, kriminalpolis och brottsutredare i Kati Hiekkapeltos  kriminalromaner. Kolibri är första romanen om henne. Anna är invandrare i Finland. Hon är ungrare och kommer från forna Jugoslavien. I Finland har hon också brodern Asko som befinner sig på glid. Anna är nyutbildad och får som sin partner den alkoholiserade, invandrarfientlige Esko. Andra boken om Anna Fekete, De försvarslösa, kom ett år senare

6 kommentarer:

  1. jag gillar henne. hon förtjänar att lyftas fram

    SvaraRadera
  2. Lenngren har jag inte läst, det borde jag åtgärda.

    SvaraRadera
  3. När jag hör Lenngren nämnas tänker jag alltid på hennes underbara dikt Reflektion, som vi läste i skolan.

    SvaraRadera
  4. Säsongshälsning till alla mina vänner, jag är här för att dela ett litet vittnesbörd. Jag heter Ulla Lindström, jag är från Göteborg, är 40 år gammal. Jag gifte mig 31 år. Jag har bara ett barn och jag levde lyckligt. Efter ett år av mitt äktenskap blev min mans beteende så konstigt och jag förstår inte riktigt vad som hände, han packade ut från huset till en annan kvinna som jag älskar honom så mycket att jag aldrig drömmer om att förlora honom, jag försöker min möjligt bäst för att se till att min man kommer tillbaka till mig men helt till ingen nytta, jag gråter och gråter och söker hjälp, jag diskuterade det med hans familj men jag fick inget svar. Så min bästa vän Anna Johansson lovade att hjälpa mig . Hon berättade för mig om en man som heter Drosagiede, hon berättade för mig att han är en väldigt bra man och en riktig man som man kan lita på och det finns inget som rör kärleksproblem som han inte kan lösa och hon berättade för mig hur han har hjälpt ett oräkneligt antal människor i återställa deras förhållande. Jag var verkligen övertygad, jag kontaktade snabbt hans e-postadress, doctorosagiede75@gmail.com eller hans WhatsApp på 2349014523836 eller Viber på 2349014523836 Jag förklarar allt mitt problem till honom, han sa till mig att jag inte borde oroa mig för att alla mina problem kommer att lösas omedelbart . Han berättade för mig vad jag skulle göra för att få min man tillbaka och det gjorde jag. Han sa efter tre dagar att min man kommer tillbaka till mig och börjar tigga, och det händer verkligen som han sa, jag blev mycket förvånad, det här är så fantastiskt. För Gud vara den härlighet som vårt förhållande är nu mycket snävt och vi lever båda lyckligt igen. Om du har ett liknande problem, kontakta honom nu och få ditt problem att lösa en gång för alla. Jag lever vittnesbörd om

    SvaraRadera