söndag 29 december 2019

En smakebit på søndag

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att en bjuder varandra på en smakebit utav det en just läser. Inga spoilers, förstås! Den här veckan är det Astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i tömmarna.


"Andreas var uppvuxen vid Mosebacke torg, jag i Rinkeby. Hans föräldrar var etniskt svenska som det hette. Min pappa iranier óch min mamma svenskfödd grek. En ovanlig blandning, jag vet. Hans mamma Britt -Marie var bibliotekarie och djupt religiös, pappa Allan en eftertraktad, icketroende skilsmässoadvokat. Min pappa Mehrdad forskade inom medicin i sitt hemland - här hade han jobbat som taxichaufför och modersmålslärare. Han behövde två jobb för att få tillvaron att gå runt. Sedan lyckades han efterutbilda sig och hade nu ett rätt välbetalt arbete som byggnadsinspektör. Min mamma Alena var barnskötare och aktiv vänsterpartist. Fortfarande. Hon trodde fortfarande att kommunismen kunde vinna mark."

Fler smakebitar: HÄR

30 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten - lät intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hoppas att den är intressant hade aldrig hört talas om

      Radera
  2. Jag har inte hört om boken förr så tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Verkar finnas många möjligheter till konflikter.

    SvaraRadera
  4. jogg? Tack för smakbiten! En mixad kompott karaktärer. Lustigt att vänsterpartiet fortfarande förknippas med kommunismen på det där extrema sättet, undrar om det är vanligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. extremt? vänsterpartiet har ju också en historia, men det finns väl inget extremt i den här snälla smakebiten?

      Radera
  5. Jo, den där har jag ju hört talas om. Borde nog läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den var helt okändför mig tills jag fick den i julklapp

      Radera
  6. Många olika karaktärer, till och med en bibliotekarie. ;) Boken kände jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. alltid intressant att se hur bibliotekarier beskrivs

      Radera
  7. En uppfriskande cocktailblandning av människor må jag säga. Tack för annorlunda smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska bli intressant att se vad de tar sig för

      Radera
  8. En bok jag inte har hört talas om. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Intressant smakbit. Känns som en viktig bok. Tack!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Det var en okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. helt okänd för mig också ända tills tomten kom

      Radera
  11. Det där låter verkligen intressant. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hoppas att den verkligen är intressant också

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Ska kolla upp den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det, så får vi se vad du tycker också

      Radera