tisdag 8 oktober 2019

Tisdagstrion: Sverige idag

Ugglans och Bokens tisdagstrio ska behandla Sverige idag.
1. Inlandet av Elin Willows
En mycket fin debutroman om flickan som flyttar med sin pojkvän ifrån Stockholm till Norrlands inland. Det blir inte riktigt som hon tänkt. Arbetskamraterna är det inget fel på, men förhållandet tar slut.
Flickan känner sig utanför. 


2. Helena von Zweigbergks senaste roman Totalskada tyckte jag var väldigt bra. Den skildrar Agnetas och Xaviers liv under ett antal år. Författaren nagelfar förhållandet och samhället. Läsaren ser med Agnetas ögon. Agneta är mycket psykolgiskt trovärdigt skildrad. 


3. Den vita staden av Karolina Ramqvist skildrar Karin, en ung mamma som väl kan sägas vara i stort sett ensamstående. Pojkvännen är kriminell och hon vet aldrig när eller om han dyker upp. Nu sitter hon i ett stort, kallt hus med sin lilla några månder gamla flicka, Dream. Karin mötte en först i Karolina Ramqvists roman Flickvännen. 

14 kommentarer:

  1. tre helt olika, intressanta nutida vinklar.

    SvaraRadera
  2. Flickvännen har jag läst, men inget annat av Ramqvist. Jag har en beställning på Björnkvinnan på bibblan. Bra att bli påmind om Den vita staden också. Och inlandet. Den fanns i min lista förut. Hmm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. det faller väl inte bort böcker ur listan utan vidare?

      Radera
  3. Har inte läst någon av dem. Det finns så många böcker.

    SvaraRadera
  4. Inlandet gillade jag och de två andra skulle jag gärna vilja läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en duktig debut.De andra är inte såilla heller

      Radera
  5. Tycks som sorgliga nutidsskildringar.

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Inlandet har jag ju faktiskt läst.

    SvaraRadera
  8. Inte läst någon av dessa, tack för tipsen!

    SvaraRadera