lördag 19 oktober 2019

En smakebit på søndag

Ransta, hösten 1514

"En främmande kvinna går genom Ransta. Hon haltar och har blod i pannan. Håret är eldrött och ögonen klarblå, men trasiga och liksom vilda. Även kläderna är vilda på någotvis. Hon bär en ränsel i handen, den släpar i marken. Hon är ganska ung, kanske tjugofem, det är svårt att se på somliga. Ett regn faller, en fågelflock lyfter från ett träd med gyllene krona. Höstens tid är så vacker men det tänker nog inte den främmande kvinnan på nu. Mor håller mig hårt i handen. Jag vill bara springa fram och hjälpa kvinnan, men jag måste hålla i mor som kan börja skrika våldsamt annars.  Far kommer ut från torpet, krafsar sig i håret och ser sig undrande omkring. En grannkvinna går nu äntligen fram till den främmande kvinnan och tar henne varsamt i handen. Då faller hon ihop på marken."

Från sidan 17 i Skärvornas drottning av Johanna Nilsson. Släkten XI
Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi delger varandra smakebitaar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås.
Den här veckan håller AstridTerese på den norska bokbloggen Betraktninger
i tyglarna. Fler smakebitar HÄR.

17 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, undrar hur det går

    SvaraRadera
  2. Någon gång ska jag börja läsa den här serien. De fyra första delarna står olästa i hyllan.

    SvaraRadera
  3. Det var et virkelig stilig cover. Det fikk meg interessert i boken, jeg har lyst til å vite mer hva den handler om :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  4. Den finns i min läsahög så jag kommer att läsa den så småningom. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Men oj, den här kände jag inte alls till. En serie alltså, med olika författare. Den måste jag kolla upp. Jag blev också förtjust i omslaget, trots att den 'typen' inte brukar falla mig i smaken. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Intressant smakbit. Har inte hört talas om den serien tidigare.

    SvaraRadera
  7. Läst ett par böcker från den serien, men halkat efter lite nu, denna kände jag inte till. Tack för smakbiten, blir nyfiken på fortsättningen.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Har inte läst någon i serien.

    SvaraRadera
  9. Tidsperioden gör att jag blir intresserad, men jag har inte läst den här serien.

    SvaraRadera
  10. Den längtar jag efter att läsa. Kul att det blir en så lång serie, och de har inte kommit längre än till 1500-talet så den här serien kan fortsätta hur länge som helst. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  11. Åh den här vill jag läsa. Har tyckt mycket om serien.

    SvaraRadera
  12. Känner till serien men har inte läst. Verkar vara en intressant serie. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Vill ju läsa denna serie men har inte kommit mig för än!

    SvaraRadera
  14. For en spennende smakebit! Denne må jeg sette på listen min over bøker å lese :)

    SvaraRadera