söndag 13 oktober 2019

En smakebit på søndag

Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten handhar den här läsutmaningen som endast har en enda regel: No spoilers!Jag väljer en bit från början av den väldigt omfångsrika Jakobsböckerna av en av Polens största författare, nämligen Olga Tokarczuk; ett riktigt väl valt Nobelpris.

"Jenta vaknar, efter att ha varit så gott som död. Hon känner det tydligt nu, det är som en darrning, ett tryck, en rörelse. I trakten av hjärtat återvänder fina vibrationer, hjärtslagen pulserar svagt, men jämnt, säkra på sig själva. Jentas förtorkade och beniga bröst fylls på nytt av varma strömmar. Hon gnuggar sig i ögonen och slår mödosamt upp ögonlocken. Hon ser Elisha Shors bekymrade
ansikte där han står lutad över henne. Hon försöker le mot honom men får inte ansiktet att lyda. Elisha Shor har rynkade ögonbryn, han ser förebrående på henne. Läpparna rör sig, men Jenta uppfattar inga ord. Från ingenstans dyker två händer upp - den gamle Shors stora handflator sträcker sig mot hennes hals och börjar vandra in under pläden. Shor gör ett klumpigt försök att vända den maktlösa kroppen på sidan och se vad som finns där, på lakanet. Nej, Jenta märker inte hans ansträngningar, hon känner bara värmen och närheten av den skäggige, svettige mannen. Det som sedan sker, i ett slag, är att Jenta plötsligt finner sig betrakta scenen ovanifrån - sig själv och Shors skalliga hjässa, han har nämligen under stridens hetta tappat sin mössa. Och så förblir det - Jenta ser allt."
Fler smakebitar HÄR

32 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Böcker man absolut skall läsa.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Jag har inte läst något av henne alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en kan inte ha läst något av alla. men Tokarczuk är högst läsvärd

      Radera
  3. Tack för smakebiten, har inte läst något av henne, men det kommer väl bli ändring på det nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. antar att det är reservationskö på bibl
      men det är väl bara att tålmodigt vänta. lyckligtvis äger jag Jakobsböckerna

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Har inte läst något av henne. Nobelpristagarna brukar inte locka mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju väldigt olika hur tillgängliga nobelpristagarna är. Tokarczuk kan nog de flesta ha glädje av

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Måste verkligen läsa något av författarinnan.

    SvaraRadera
  6. Jeg hadde ikke hørt om hverken Olga Tokarczuk eller Peter Handke :-) Jeg ble litt skuffet og for jeg hadde håper MargaretAtwood og Haruki Murakami skulle få prisen. De fortjener den begge to.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. alla hoppades Atwood. hon är verkligen värd priset. Murakami gärna för mig. Handke känns lite trist

      Radera
  7. Jakobsböckerna har tydligen fått väldigt bra kritik. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det har den. är glad för att dn finns i min hylla.

      Radera
  8. Jag får sällan ut så mycket av nobelförfattarna, de går "over my head". Men skam den som ger sig, jag har beställt titeln: Styr din plog över de dödas ben" på biblan. Bara titeln får mig att rysa. Tack för smakbit, jag hoppas att jag får behållning av hennes bok. Trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Styr din plog över de dödas ben gick som radioföljetong och jag gillade den. Jakobsböckerna står i min hylla och jag har börjat på den. tror säkert att du kommer att gilla henne

      Radera
  9. Kände till Olga Tokarsczuk men har inte läst något. Kanske testar jag någon bok av henne, får se.Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ge henne en chans! tyckte om radioföljetongen Styr din plog över de dödas ben och ska nu ge mig i kast med Jakobsböckerna som jag lyckligtvis äger

      Radera
  10. Tack för smakbit! Har inte läst Tokarczuk, men 'Daghus, natthus' står i hyllan. Känns som jag borde ge mig på denna också vad det lider. Brukar ju ha tre böcker av senaste Nobelpristagaren i min egen läsutmaning 'Förkovran'.

    SvaraRadera
    Svar
    1. trevlig läsutmaning du har. fint att ha en titel i hyllan. det har jag också, nämligen Jakobsböckerna

      Radera
  11. Tack för smakbiten! har inte läst något av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men nu finns det ju ytterligare en anledning att göra det

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Hade verkligen hoppats på Atwood, även i år. Men jag vill förstås tro dig när du menar att denna polska författare är riktigt väl vald för priset. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det tror jag att jag kan säga. när nu inte Atwood fick det

      Radera
  13. Olga Tokarczuk hade jag i alla fall hört OM, men inte läst. Peter Handke hade helt flugit förbi min radar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. känner igen Handkes namn, men jag har inget läst. Akademien kunde gjort ett bättre val

      Radera