tisdag 10 september 2019

Tisdagstrion: Norrland

Helenas tisdagstrio har temat Norrland. Det är tillåtet att tolka som en vill.

1. Hitom himlen av Stina Aronson är en fantastisk bok som jag ofta drar fram i olika sammanhang. Emma Niskanpää är och förblir en oförglömlig karaktär i svensk litteratur. Hitorm himlen är en modern klassiker. 
2. Lifterskan av Cannie Möller.
Tecknaren Rebecka Gudner är på väg till Skogsböle, familjens hus i Norrland, och befinner sig någonstans mellan Härjedalen och Jämtland. Hon tänker sig en veckas lugn och ro. Det är alla helgonanatt, snön har fallit oavbrutet i flera timmar. Klockan är tre på natten när Rebecka Gudner tycker sig se en flicka skymta i snöyran framför bilen. Hon stannar och stiger ut i kylan i sina tunna kängor. Detta kommer att förändra hela hennes liv.

3. Norrlands akvavit av Torgny Lindgren.  Olof Helmesrsson, 83, f. d. predikant återvänder efter femtio år till Avabäck i Västerbotten där ha en gång frälste fyrahundrasexton själar (och dessutom införde tandborstningen). Nu är förhållandet det motsatta. Olof Helmersson har tappat tron och tänker nu även omprogrammera de frälsta. Olof tänker inte riktigt på att församlingen troligtvis minskat. Detta är så  Torgny lindgrenskt.                      

PS! Skandal! Glömde en favorit: PO Enquist, Västerbotten. Läs till exempel Liknelseboken, den kärleksroman han aldrig trodde att han skulle skriva. DS

24 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. inte läst just dessa men böckerna inte helt okända

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, okända är de inte. två moderna klassiker

      Radera
  3. Tvåan skulle jag kunna tänka mig.

    SvaraRadera
  4. Hitom himlen får åka in i min lista och Norrlands akvavit är en hyllvärmare har jag kommit fram till. Så där finns något att sätta tänderna i så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hitom himlen är så fin. Norrlands akvavit hade jag också stort nöje av

      Radera
  5. Har inte läst någon av dem, men författarna är inte helt okända för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är läsvärda, speciellt Torgny Lindgren, förstås

      Radera
  6. Kända böcker/författare, läst annat av Torgny Lindgren. Stina Aronson har jag läst något av men kommer inte ihåg vad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torgny Lindgren har jag också läst flera titlar av, men jag är tveksam om jag läst mer av Aronson

      Radera
  7. Hitom himlen skulle jag vilja läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en gör det! du måste träffa Emma Niskanpää

      Radera
  8. Norrlands Akvavit hade vi gemensam! En självklar bok i en svensk litteraturkanon.

    SvaraRadera
  9. En komplett främmande trio för mig. Roligt!

    SvaraRadera
  10. Bara olästa författarnamn för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera